Het Buitenreclame Onderzoek werd in september 2011 gelanceerd en wordt elk kwartaal – rekening houdend met het wisselend aanbod van exploitanten – geüpdate. Het is het enige bereiksonderzoek dat daadwerkelijk oogcontact (Visibility Adjusted Contact: VAC) met de reclamecampagne rapporteert. Het is ook het bereiksonderzoek dat een unieke combinatie maakt tussen survey-onderzoek (GPS onderzoek naar verplaatsingen) en ‘Big Data’ (verkeers- en passantentellingen). Door de geregelde updates zijn zowel de veranderingen in het verplaatsingsgedrag als het frequent wisselende aanbod van de exploitanten altijd terug te zien in actuele bereikcijfers. Op de website www.buitenreclame-onderzoek.nl zijn de achtergronden van het onderzoek te vinden.
Deze video geeft meer inzicht in de opbouw en achtergrond van het onderzoek.
In 2016 is een begin gemaakt met een pilotonderzoek naar het meten van verplaatsingsgedrag door middel van een ‘app’ op de smartphone. Op termijn moeten de data die daarmee worden gegenereerd het huidige onderzoek naar verplaatsingsgedrag vervangen.
Het buitenreclame-onderzoek is uitgevoerd onder auspiciën van een JIC (Joint Industry Committee), waarin de Bond Van Adverteerders (BVA), het Platform Media Adviesbureaus (PMA) en Outreach (de exploitanten) zitting hebben en voldoet op alle fronten ruimschoots aan de internationale Esomar richtlijnen voor Out of Home Media Audience Measurement.
Het onderzoek bestaat uit de volgende onderdelen:
- Verkeers- en passantentellingen.
- Onderzoek naar verplaatsingsgedrag.
- Objectinventarisatie.
- Zichtbaarheidstudie op basis van eye tracking.
- Modelling en berekening van bereik en gemiddelde contactfrequentie.
- Resultaten in softwareprogramma CAFAS.