Nieuwe cijfers teletekst

Na eerdere onderzoeken uit 2007 en 2008 kwam vorige week de 2009-versie van het bereik en waardering van teletekst. Het onderzoek is door Intomart GfK uitgevoerd in opdracht van RTL en SBS. Nog steeds maken bijna twaalf miljoen Nederlanders (13+) geregeld gebruik van teletekst via televisie, internet en/of mobiel. Het inmiddels 30 jaar oude medium wordt gewaardeerd met het gemiddeld rapportcijfer van 7,1. Bijna 65% van de Nederlanders geeft aan dat het teletekst erg zou missen als het er niet meer zou zijn.


Opvallend genoeg maken jongeren van 13-19 jaar het meeste gebruik van teletekst. Alleen bij de publieke omroepen is het gebruik van Teletekst hoger naarmate men ouder wordt. Maar liefst 95% van de ondervraagden vindt teletekst een actueel medium en door 84% wordt het gezien als een toegankelijk medium. Voor alle zenders geldt dat de rubrieken “˜Nieuws‘ en “˜TV Gids‘ erg populair zijn. Bij RTL Nederland scoort daarnaast “˜RTL Boulevard‘ erg goed. De RTL Z-rubrieken worden bovendien bovengemiddeld gewaardeerd. Bij SBS scoren de rubrieken “˜Hart van Nederland‘ en “˜Het Weer‘ (Piet P.?) bovengemiddeld.

Teletekst gaat mee met de opkomst van nieuwe media en realiseert hierdoor een nog hoger bereik. Nog steeds is televisie de meest populaire bron om Teletekst op te raadplegen. Daarnaast raadpleegt 34% van de respondenten Teletekst (ook) op internet. Van alle ondervraagden die Teletekst via internet bekijken, doet 16% dat (o.a.) via de mobiele telefoon. De gebruikers van Teletekst op hun mobiel zijn vaker man dan vrouw, jong, hoogopgeleid en behoren tot een hoge sociale klasse. Een kwart van deze respondenten geeft aan Teletekst meer dan het jaar daarvoor te gebruiken. Mobiel internet wordt bovendien op elk moment van de dag geraadpleegd, daar waar Teletekst op televisie vaak in de ochtend en avond wordt bekeken en Teletekst op de computer vaak overdag.

16.462 x bekeken
Scroll naar boven