In deze tijd van online, mobile, digitale televisie en weet ik veel wat allemaal, blijkt good old teletekst nog altijd springlevend. RTL en SBS lieten naar mijn weten voor het eerst samen een onderzoek doen naar het gebruik van het medium en berekenden dat bijna 12 miljoen mensen van 13 jaar en ouder regelmatig gebruik maken van de informatiedienst. Zelfs jongeren lopen er mee weg. Van de gebruikers in de groep 13 tot 34 jarigen geeft 97% aan teletekst een actueel medium te vinden.
Totaal-, week- en dagbereik teletekst (13+)
Bron: RTL en SBS
Uit het onderzoek (n = 2.000) blijkt eveneens dat teletekst voor velen nog altijd een belangrijke bron van eerste informatie is. Nieuws over het overlijden van bekende Nederlanders, de aankondiging van de film van Geert Wilders en de informatie over de zaak Holloway zijn onderwerpen die veel mensen het eerst op teletekst hebben gelezen. Daarnaast zijn sport, het weer en de tv-gids populaire rubrieken.
Naast televisie blijkt ook de internetversie van teletekst in groeiende mate populair. Raadpleegde in 2007 nog 28% van de teletekstgebruikers het medium zowel via TV als via internet, in 2008 is dit gestegen naar 32%. Het gebruik van teletekst via internet is voornamelijk complementair aan het gebruik van teletekst via de televisie. Zo is het gebruik van teletekst via internet van 09.00 uur tot 18.00 uur ongeveer tweemaal zo hoog als het gebruik via televisie. Daarnaast blijkt dat men teletekst via internet niet alleen gebruikt om zich te informeren, maar dat er ook een interessante conversie plaatsvindt. Een op de vijf teletekstlezers geeft aan wel eens een website te bezoeken naar aanleiding van informatie op teletekst.
Gebruik teletekst naar tijdstip en device
Bron: RTL en SBS
Het onderzoek is uitgevoerd door Intomart GfK en is representatief voor alle mensen van 13 jaar of ouder in Nederland.
Interessant! Toch een puntje van kritiek. Het onderzoek is gedaan via het grote internetpanel van honderdduizend personen van Intomart, zo blijkt uit navraag bij Intomart. Dit betekent dat de bovenstaande bereikscijfers van de internetversie van teletekst overschattingen zijn. Er zijn immers alleen teletekstgebruikers ondervraagd die ook gebruikers van internet zijn. De teletekstgebruikers die geen internet gebruiken (ja, die bestaan nog) zijn niet onderzocht. Het werkelijke bereik van teletekst via internet is dus lager dan de genoemde 32%. Hoeveel lager is niet te zeggen.
@Wim klopt helemaal. Ik heb dezelfde check gedaan. In dat geval is het onderzoek representatief voor 13+ online (surfpopulatie) en niet 13+ totaal. Maar die populaite is maar 11 miljoen groot . . .
@ Wim.
Scherp. Maar met die mensen valt bijna geen rekenin meer te houden 🙂
@Peter en @Derk: Jullie hebben gelijk met jullie nuanceringen van mijn kritiek. Het zou fijn zijn als onderzoeksbureaus en opdrachtgevers zowel mijn kritiek als jullie nuanceringen al direct in hun rapporten en persberichten hadden verwerkt. Zodat er gelijk de goede aantallen in staan en we niet achteraf moeten gaan rekenen. Letten jullie even op, Intomart, RTL en SBS?
Om heel eerlijk te zijn zou ik niet eens meer weten waar het teletekst knopje zit op mijn afstandbediening. Ik heb het nog wel eens gebruikt als tvgids. Maar het duurt me allemaal veel te lang