OOH plust 8% naar ruim € 300 miljoen in 2024

Het jaar 2024 is door de Out of Home-markt (OOH) afgesloten met een groei van 8% waardoor de omzet uitkwam op een recordhoogte van € 302 miljoen. Dat is ruim € 23 miljoen meer dan in het jaar ervoor. De groei van de markt komt bijna geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame (+14%). De traditionele vormen zagen de omzet met 2% toenemen.  

In 2023 was het aandeel van digital met 52% voor het eerst groter dan traditioneel en in 2024 zette die trend zich door. Inmiddels gaat 57% van de OOH-bestedingen naar digital. Daarbinnen is 26% gereserveerd voor het ‘programmatic’ inkopen.

Bron: Outreach

Onlangs publiceerde Audify ook de jaarcijfers voor audio/radio. Dat budget kwam uit € 261 miljoen. Sinds enige tijd ligt dat onder dat van OOH. Beide mediumtypen doen geen wedstrijdje wie het hoogste budget heeft, maar saillant is wel dat OOH sinds enige tijd groter is dan audio/radio mede door de OOH-budgetten van . . . radiostations.

Bron: Nielsen

In de top 10 adverteerders en merken van OOH staan regelmatig grote landelijke radiostations, die met hun OOH-campagnes luisteraars proberen te trekken op plekken waar naar de radio wordt geluisterd zoals de auto, OV en (op weg naar) het werk. De structurele inzet van OOH door radiostations verraadt dat het een succesvolle en effectieve strategie is. Zie ook deze case en deze van Sky Radio, of deze van Radio 10.

125 x bekeken
Scroll naar boven