• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Dagbladen populairder bij banenjacht

Door Peter Wiegman 
op 2 januari 2008 

Volgens een jaarlijkse onderzoek van de Intelligence Group winnen de dagbladen aan populariteit bij het zoeken naar een nieuwe baan. Het onderzoek (n = 16.000) geeft aan dat dat de belangrijkste oriëntatiekanalen zoals vacaturesites, bekenden/netwerk en het dagblad sterk aan belang winnen. Vooral het toegenomen belang van print is volgens de onderzoekers opmerkelijk aangezien print sinds 2003 constant is gedaald. Daarin zijn niet alleen de dagbladen opgenomen, maar ook de huis-aan-huisbladen en vakbladen genieten een stijging qua voorkeur. Bij de arbeidsbemiddeldingsbureaus is een daling te zien. Bij dit kanaal is sprake van een migratie naar internet.


Bron: Intelligence Group


Bovenstaande cijfers zijn afkomstig uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, waarin sinds 2003 jaarlijks circa 16.000 personen van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking worden ondervraagd. Op basis van het AGO zijn de veranderingen in de oriëntatie op de arbeidsmarkt en de arbeidsmarktactiviteit tussen 2003 tot en met oktober 2007 in kaart gebracht.

De toegenomen populariteit van print en dan vooral dagbladen komt volgens de onderzoekers vooral door sterke opkomst van de gratis openbaar vervoerbladen. De rol van deze titels in het oriëntatieproces van verschillende doelgroepen groeit. Daarnaast stelt de Intelligence Group dat de arbeidsmarkt steeds regionaler wordt, mede door de huidige mobilteits- en bereikbaarheidsproblemen. “Het regionale dagblad en het huis-aan-huis blad zijn bij uitstek media die inspelen op regionale oriëntatiegedrag.”

Ook ziet de Intelligence Group dat het succes van de vacaturesites aan erosie onderhevig is: “Het enorme aantal vacatures online. Het succes van de vacaturesites heeft als gevolg dat de interessante vacatures online minder goed vindbaar zijn. Vacatures van uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus domineren de zoekresultaten, terwijl deze, zowel qua inhoud als qua imago, niet als de interessantste vacatures worden gezien. Print heeft daarentegen, zeker in de perceptie van de baanzoeker, relatief meer interessante vacatures.”

Bron: persbericht Intelligence Group

Channels: Branches Doelgroepen Dagbladen
10.348 x bekeken

Reacties

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close