Vorige week publiceerde het NUV een analyse waaruit zou blijken dat er veel te veel geld wordt uitgegeven aan televisiereclame. En ook de STER, die min of meer leeft van reclamegelden van televisie, gaf aan dat we best wel met minder toe kunnen. Maar eerst NUV. Die analyseerde een groot aantal gegevens uit de Media Observer, een onderzoek van TNS NIPO en kwam tot de conclusie dat er op jaarbasis € 190 miljoen te veel wordt uitgegeven aan televisiereclame. Dat is op een spottotaal van € 855 miljoen toch al gauw 22%. Dat is niet niks.
Bron: NUV
NUV analyseerde de gegevens van in totaal 40 campagnes, waarbij per campagne het mediabudget is afgezet tegen de procentuele toename van het effect. Zo konden van elk mediumtype de kosten per procent effectgroei berekend worden. Voor tijdschriften bedragen de kosten gemiddeld € 9.308 per % groei, voor online is dat € 4.163, waarmee online ruim 80% goedkoper is dan TV. Dus TV is duur, tijdschriften iets minder duur en online goedkoop . . . Uit de berekeningen van NUV blijkt verder dat de ideale budgetverdeling voor het realiseren van een optimaal effect 60%/40% is, waarbij 60% naar TV gaat en 40% naar tijdschriften. Doen we daar internet bij dan moeten de tijdschriften een beetje inschikken. De verhouding wordt dan 60%/25%/15%.
Uit een onderzoek van STER blijkt dat de commercials veel te lang zijn en dat we beter een zgh. tag-on kunnen inzetten. Dat levert een hoger effect op voor minder geld. De door STER en Admeasure onderzochte commercials zijn in 3 groepen verdeeld: weinig, gemiddeld en veel groei op de doelstelling “koopintentie”. Van deze groepen is gekeken naar de verdeling of wel of geen tag-on is ingezet. Indien een lage groei op koopintentie wordt gerealiseerd heeft 27% van het aantal commercials een tag-on. Bij een hoge groei op de doelstelling koopintentie wordt is de helft van het aantal commercials ingezet met tag-on. In tabelvorm ziet dat er zo uit:
De gemiddelde spotlengte van de onderzochte commercials bedraagt 27″. Van de commercials waarbij verschillen in groei wordt geconstateerd zien we in de spotlengte nauwelijks verschil. Kortom, de spotlengte is niet van invloed op de mate van de te realiseren groei op de doelstelling koopintentie. Dus korte spots doen het net zo goed als lange spots. Ook hier een tabel:
Dat zijn toch handige bespaartips in deze barre tijden.
Het blijkt dat mijn conclusies ten aanzien van het STER-onderzoek iets te kort door de bocht zijn. Van STER kreeg ik de volgende reactie:
Dit is een te vrije interpretatie van de uitkomsten van ons onderzoek. De conclusie van ons onderzoek is, dat tag-ons een positief effect hebben op de communicatiedoelstelling “˜Koopintentie‘. Met andere woorden, als een adverteerder een effect op de communicatiedoelstelling “˜Koopintentie‘ nastreeft, kan hij het best een tag-on inzetten. In dit geval laat het onderzoek dus zien dat een tag-on een beïnvloeder is voor het verhogen van de doelstelling “˜koopintentie‘. De lengte van commercials heeft hier nauwelijks invloed op. Ster zegt dus niet dat adverteerders met minder toekunnen of dat de commercials te lang zijn (einde reactie).
Eens met de nuancering dat het gaat om ‘koopintentie’, maar voor wat betreft het laatste punt even een citaat uit het persbericht over dit onderzoek: “Omdat de lengte van de commercial er niet toe doet, kunnen adverteerders beter kiezen voor een korte hoofdcommercial met een tag-on, dan voor een lange commercial zonder tag-on. Zeker in een tijd van gelimiteerde reclamebudgetten kunnen zij hier hun voordeel mee doen.” Dat ruikt toch naar een besparingstip 😉
Zou het sowieso niet zo zijn, even los van de conclusies adhv de 40 onderzochte campagnes, dat een bedrijf dat via de televisie adverteert, een groter bedrijf is (ergo moeilijker een % groei zal behalen) dan een bedrijf dat via internet adverteert? Dat de drempel en kosten van internetadvertenties lager zijn dan die van de televisie maakt het al logisch dat dit de uitkomsten van het onderzoek zijn. De uitkomsten komen dan niet per sé doordat de televisie minder effectief zou zijn, maar puur door het verschil in marktaandeel van de bedrijven die via de kanalen adverteren?
Schijtziek word ik van de reclame op de nederlandse zenders.
Erger me groen en blauw aan het feit dat je een film zit te kijken (wat zowieso een herhaling is waar enorm veel ophef over wordt gemaakt) je vervolgens ongeveer 45 minuten reclame zit te kijken !! Daar vervolgens ook nog eens voor betalen, niet te weinig.
Ik vind het daarom ook heerlijk om een film op Canvas te kijken, zonder reclame en rondvliegend maandverband.
de rolling stones waren nog niet eens die reclame nodig van wat ons sbs 6 ons voor zet verschikkeljik het mooist is een dvd op zetten geen zit te zien aan reclame en zo wel kun je dit weg drukken was het maar zo op tv maar het zal het geld wel vies wezen
ik krijg een hartaanval van al die verschrikkelijke reclame op tv, word er echt niet goed van , een film van anderhalf uur , en dan 40 minuten reclame , verhoog in godsnaam de omroep bijdrage , maar om lekker ontspannen een film te zitten kijken , en dan 5 keer gestoord worden door die ( sorry ) kut reclame’s , ik , en vele met mij , hebben al ons zelf voor genomen , om zeker niet gebruik te maken van de aanbiedingen die ons door onze strot geduwd zoren , aan te kopen , juist niet !!!!!11
hou er a.u.b. mee op. !!!!!!betaal liever 300 euro per jaar meer , als we maar niet die reclame’s behoeven te bekijken.
een ramp . al die reclame’s , verschrikkelijk , hou er a.u.b. mee op. !!!!!!!
en , komen de reclame’s , dan ga ik toch zappen , ik kijk ze pertinent niet , dus , u kunt ze beter niet uitzenden , zonde van mijn en uw tijd. stop ermee please
kut reclaame !!!!!!!!!! sorry : vervelende nutteloze reclame , liep laatst door de c 1000 , met mijn vrouw , ze zei : jij wilde tocg graag afvallen , hier staat die optimel van de tv.
niet genomen , pertinent niet , ik kom liever 20 kilo aan , dan dat ik optimel koop.
en carglass kan ook zijn ruiten ingooien.
hebben ze wat te doen , want , mijn kapotte ruit repareren zij in ieder geval nooit van mijn leven.
en dan hans wie ???? , met zijn alle monturen voor 35 euro , weet je , dat hij ze inkoopt voor 75 euro cent , en dan denkt hij dat 35 euro goeedkoop is , stelletje oplichters………….
ik wordt stront stront strontziek van die reclame’s het lijkt wel of er met de dag meer te zien zijn , en te horen , heb laatst een film bekeken , zou 1 1/2 uur duren , jaja , waarvan 25 minuten reclame , verschrikkelijk , en dat tuig heeft ook overleg gepleegd , wat als je gaat zeppen , jaja, reclame reclame reclame , en , ik rij liever 1000 km , door zonder voorruit dan dat ik die vervelende arjan of wouter van carglass bel.en optimel , echt nooit meer !!!
BCC , C 1000 , ik kom er nooit meer , al is het amstel bier 2 euro per krat , nou ja , dan wel , maar alleen voor het amstel bier dan!!!
moet me echt rustig houden , als die (k) reclames voorbij komen , ik heb al eens eerder een hartaanval gehad , ik loop maar even de kamer uit , ik wordt er kots en kots misselijk van .
als ik arjan of wouter van carglass tegen kom , geef ik gas, bah bah bah.
bah
Nou, beste h van de Ven, ’t is eruit hè. Mogen de commerciele zenders wel reclame uitzenden of ook niet?
Ik vrag mij af waar die zenders het lef vandaan halen om telkens weer en weer die reclame onzin uit te zenden, terwijl sarren geen reclamestunt zou mogen zijn.
Commercials heet dit verschijnsel, dat onnoemelijk veel werkenden stoort, die in hun beetje vrije tijd voor de tv kiezen om zonder onderbreking afleiding zoeken.
Ik word echt knetter van ALLE reclame. Ik koop juist geen enkel product van de reclame omdat ik het product niet meer kan luchten of zien. Ook alle previews van nieuwe programma’s die zie je zo vaak dat ik het programma absoluut niet meer hoef te zien. Ook reclame op websites draaien en klappen open maken herrie het is echt vreselijk. Laat mij ook maar meer omroep bijdrage betalen en weg met die iritante ongevraagde shit.
Niet alleen dat er 3 x 8 minuten reclame zijn per uur,(commercieele zenders) maar vanaf ’s morgens vroeg tot laat in de middag is er Tellsell ( geen reclame zeker), en na 12 uur ’s avonds alleen nog maar sexlijnen. Tel die uren eens samen, en gemiddeld id er dan 50 minuten per uur reclame. Dit is Nederland momenteel, de VOC mentaliteit van Balkenende. Ik wordt er kotsmisselijk van.
Reclames op de zenders zijn nu eenmaal nodig zeker op de commerciële zenders maar het gaat mij om de hoeveelheid cq lengte van de reclametijd.
Ook ik erger mij groen en geel aan al deze reclames en dan ook nog eens een keer al die voorstukjes van shows en films die komen gaan. Walgelijk!!!
Hebben die mensen daar dan niet door dat het kijkplezier helemaal weg is? Ik denk het wel maar het interesseert ze geen zak, ze kijken alleen maar naar het geld.
Meer omroepbijdrage betalen???? Kom nou, we zijn toch niet op ons achterhoofd gevallen, dan maar minder salaris voor die lui.
Zoals het tv-aanbod nu is worden ze zwaar overbetaald.
Er rest mij alleen nog maar om de tv uit te zetten en niet naar al die reclames te kijken.
Wanneer krijgt betalend Nederland invloed op het tv-aanbod?
Reclame is bij commerciële zenders nu eenmaal noodzakelijk. Het eindeloos herhalen van previews van toekomstige programma’s en het -nu zelfs permanent op net5- vertonen van pop-ups en vignetten dwarst door programma’s heen getuigt niet van veel respect voor de klant (kijker). Mailtje naar de omroep helpt natuurlijk niet, daar zijn ze al te ver afgestompt.
Beter: De adverteerder via een mailtje melden of ze niet wat meer kunnen betalen om de vertoning van het door hun gesponsorde programma pop-up en vignet vrij te maken, daar het op deze wijze maar een zielige bedoeling is.
Misschien zit er daar nog een marketeer die zijn niveau nog niet verkocht heeft.
Wie vind een reclamesensor uit die automatisch de tv-reclamespot wegschakelt, veel geld mee te verdienen.
Ik kijk de laatste jaren nog maar amper TV. Omdat ik tot voor kort bij mijn moeder thuis enkele weken voor de kat heb gezorgd, en ‘savonds daar een beetje tv heb liggen kijken met Poekie op m’n buik, weet ik ook wel weer waarom ik bijna geen tv meer kijk: het begint met een R en eindigt met eclame.
Wat een ramp zeg, el-len-lange reclameblokken. En als je denkt: “Ja hallo, nu is het wel genoeg zeg!” – dan komt er nog een spotje, en nog een en nog een en nog een en nog een en nog een en nog een en nog een en nog een en nog een. Echt om haaruitval en psoriasis van te krijgen.
Verwerpelijk, zoveel reclame op de staatstelevisie. Laat STER de reclamezendtijd 3x duurder maken, dan haakt 66% van de adverteerders af, maar de netto opbrengst blijft en de belastingbetaler krijgt minder reclame voor zijn en haar kiezen.
Ik wil er overigens aan toevoegen, dat onze publieke omroep qua service aan de kijker super zou kunnen concurreren met de commerciële zenders, juist door géén reclame aan te bieden. De adverteerders spenderen dan alles bij de commerciële zenders en daar worden de reclameblokken dan nog langer.
Paul de Leeuw en andere dikbetaalde consorten mogen na afloop van hun contract naar RTL en SBS. Nederland 3 opheffen. Wat een heerlijke oases van rust en kwaliteit zouden het zijn, Nederland 1 & 2… En wat een geschreeuw en stress daar bij de commerciële televisie.
Heel veel reclame, oude series. sbs6 daar heb ik nooit naar gekeken, die begonnen meteen met films onderbreken en nogeens onderbreken. Ik heb me altijd verwonderd dat ze toch kijkers hadden.
Nu rtl7 “alleen voor mannen”. Series van 30 jaar geleden, steeds opnieuw uitzenden.
En die nog een paar keer herhalen, en dan die herhalingen nog meer onderbreken.
Het moeten mensen zijn zonder greintje respect.
National Geographic heeft ook onderbrekingen maar die zijn minder irritant, minder schreeuwerig.
Maar ook de nos wordt slechter en slechter.
Nieuws; vooral over ver weg en studio sport; waar het vooral over de randverschijnselen van de sport gaat.
En dan wat ook hip schijnt te zijn is dat snelle omschakelen.
stukje van interview: a, stukje van interview: b, stukje van interview: a, stukje van interview: b,.
Wie hier baat bij heeft? Wellicht degene die ongeïnteresseerd zit te kijken.
Te veel reclame,hou er a.u.b. mee op. !!!!!
Ja ik ben het er ook mee eens dat je er schijt ziek van wordt van die waardeloze reclame op de tv daarom als de reclame begint direct over schakelen naar de Belg zo negeer je de Nederlandse reclame wij walgen van de Nederlandse TV.
Grote twijfel aan de verstandelijke vermogens van diegene die dat uitgebreide onderzoek nodig heeft om tot de conclusie te komen dat driekwart van de bevolking zich in grote mate ergert aan de tv en niet te vergeten de radio reclame. Maar ga door en er zal nog meer licht doorbreken.
Jammer dat er een supersized flash reclame blok in het artikel zichtbaar is. :S
niemand meer iets kopen van tv!
verrekte klote reclames.
heb al gewoon geen tv meer in huis.
alleen dvd speler erop aangesloten
Jongens Jongens wat een negativiteit allemaal. Geloof ik is het nog steeds zo dat de reclamewereld een enorme invloed heeft op de koopkracht. En waarom zou je niet reclame maken als je weet wat voor een impact het heeft. En bedenk ff hoeveel geld het voor talpa en rtl oplevert om 1 reclameblok uit te zenden tijdens de Voice( 500.000 a 700.000 euro)En ga in een reclameblok lekker iets anders doen. Zet een kopje koffie of een bakkie thee en pak een koeje voor mijn part.
reclames duurt echt veel te lang,vind het niet kunnen doe er wat aan! thanks!