86% van de surfende populatie in Nederland doet wel eens aankopen online. Dat blijkt uit het Internet Jaarboek 2006 dat STIR (Stichting Internetreclame) vorige week heeft gepubliceerd. Het gemiddelde bedrag dat één persoon per jaar online besteedt is € 400,-. Dat betekent dat de consumentenomzet uit e-commerce op dit ogenblik zo‘n € 3,2 miljard groot is.
41% van de surfers heeft wel eens tweedehands producten gekocht via internet. Voor nieuwe producten is dat percentage nog veel hoger: 79% van de online populatie geeft aan wel eens nieuwe producten online te hebben aangeschaft. Als 59% van de surfende populatie aangeeft nog nooit tweedehands artikelen via internet te hebben aangeschaft is er nog aanzienlijke groei te realiseren voor de grote koop- en verkoopsites zoals Marktplaats.nl en Speurders.nl.
Bij de oriëntatie voorafgaand aan aankopen spelen zoekmachines een belangrijke rol. 77% van de mensen die zich online oriënteren gaan op zoek naar het betreffende merk of product door de naam in te typen bij zoekmachines. 67% gaat direct naar de website van het merk of de fabrikant. De onafhankelijke vergelijkingssites komen met 52% op een goede derde plaats in het oriëntatieproces.
De Nederlandse online populatie geeft bij online betalen nog altijd de voorkeur aan betaling via acceptgiro. 42% betaalt op deze manier. Ook Credit Card betalingen zijn populair, 40% van de kopers geeft aan een Credit Card te hebben gebruikt bij online aankopen in het afgelopen jaar. Online betalingsmethoden zoals de Wallie-card, Rabo Direct en iPay vinden nog weinig aftrek. Slechts 13% van de online kopers maakt daar gebruik van.
De cijfers zijn afkomstig uit het e-commerce onderzoek dat STIR liet uitvoeren ten behoeve van de Webmeter. Deze en andere resultaten zijn gepubliceerd in het STIR Internet Jaarboek 2006. Dit jaarboek bevat naast de rapportage over het e-commerce onderzoek ook andere onderzoeksresultaten van STIR zoals de Internet Marktmonitor top 100, een ranking van de honderd grootste websites in Nederland en de resultaten van de Establishment Survey. Dit is het ijkonderzoek van het webmeterpanel. De resultaten uit de Establishment Survey leveren de kerngegevens met betrekking tot de penetratie en het gebruik van internet in Nederland.
..eFactoring is tegenwoordig de oplossing voor webwinkels om consumenten de populairste betaalwijze(acceptgiro) aan te bieden en de risico’s uit te besteden aan een externe partij..