Uit onderzoek blijkt dat een TV-campagne van Bose, waarbij Local Ad Insertion is toegepast, succesvol is verlopen. Het betreft een campagne voor het 3-2-1 DVD Home Entertainment systeem die op SBS heeft gelopen. De campagne heeft voor de 350 dealers tot aantoonbare traffic in de winkels geleid. Local Ad Insertion hield voor Bose in, dat zij in de tag-on van de commercial per regio verschillende dealers konden noemen. Voor de 350 Bose-dealers zijn honderd verschillende commercials gemaakt en ingezet op alle 24 kabelkopstations in Nederland. Dat is de meest uitgebreide vorm van segmentering die voor televisie mogelijk is.
De afdeling Marketing Intelligence van SBS heeft in samenwerking met het mediabureau M2Media(het mediabureau van Bose) een onderzoek uitgevoerd onder de Bose-dealers. Het doel was om de effecten in de ogen van de dealers inzichtelijk te maken en om het draagvlak van een dergelijke campagne van het dealernetwerk te peilen. De helft van de dealers (84 hebben de vragenlijst ingevuld) geeft aan dat mensen specifiek naar de winkel zijn gekomen voor het 3-2-1 DVD home entertainment systeem van Bose; 95% daarvan geeft aan dat er daadwerkelijk tot koop is overgegaan.
Meer dan 70% van de dealers geeft aan dat een televisiecampagne effectief is voor de merkbekendheid van de dealers, het imago van de dealers en voor de verkoop van Bose-producten. Na regionale dagbladen wordt landelijke televisie met Local Ad Insertion (door 88% van de dealers) het meest gezien als (zeer) zinvol voor het stimuleren van winkelbezoek. 92% van de dealers zou ook in de toekomst hun dealernaam gekoppeld aan een televisiecampagne willen zien. Naar alle waarschijnlijkheid vindt in het najaar dan ook een vervolg plaats van de Bose-campagne op basis van Local Ad Insertion.
Hieronder de commercial die gebruikt is. In de laatste vijf seconden dus de dealerinfo die ik als plaatje hieronder heb gezet:
Nou, dat is in korte tijd het tweede niet-alledaagse onderzoeksverslag van SBS. Gisteren al over de effectiviteit van Piet’s Billboard en nu de insertion van lokale commercials op landelijke televisie. Benieuwd wat er nog meer komt.
Marjon, heb je nog wat op de plank?
Reacties