’t Is alweer een tijdje geleden, maar onlangs is de nieuwe editie van het onderzoek Thuis Binnen Bereik aan de markt gepresenteerd. In dit onderzoek staan alle relevant gegevens over ongeadresseerde brievenbusreclame (zeg maar folders) zoals bereik en effecten. Het TBB-onderzoek is een gezamenlijk initiatief van TNT Post, Alfa Groep, Interlanden Spreigroep, DistriQ en Netwerk VSP. Onderzoeksbureau Veldkamp is verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van het onderzoek. Even een paar feiten op een rij:
In 2009 werden 11,9 miljard folders verspreid in Nederland. Een jaar eerder was dat 12,05 miljard. In 2007 telde Veldkamp 12,5 miljard folders.
De reclamefolder wordt in ruim driekwart van de huishoudens door minimaal twee personen bekeken of gelezen.
De gemiddelde tijd die in 2009 per week werd besteed aan het lezen van folders was 43 minuten, tegen 40 minuten in 2008, 36 minuten in 2007 en 28 minuten in 1998.
Bijna zeven op de tien mensen heeft aangeven een sterke binding te hebben met ongeadresseerd drukwerk. Dit is gelijk gebleven ten opzichte van 2008.
Het percentage nee/nee- en nee/ja-stickers is gestegen van 14,6% naar 16,9%.
27% van de consumenten heeft in 2009 gerespondeerd op de gemeten reclamefolders. Dit is de hoogst behaalde respons in het Thuis Binnen Bereik onderzoek tot nu toe.
De overall waardering van de folder is een 7,3
Meer informatie staat in deze presentatie.
Het blijft een beetje naar mijn mening een beetje vreemd onderzoek. Voor de het tweede jaar op rij daalt het bereik van de folder met 4%. Onbelicht in de presentaties en onduidelijk waaraan dat ligt. Misschien de in de 4 veldwerkperioden gemeten folders? Immers de individuele verschillen zijn groot en dus is de samenstelling van de gemeten folders wellicht van invloed op het gemiddelde. Misschien eens kijken naar een groep folders wat in de laatste drie jaar gemeten is?