Vandaag een nieuwe editie van ‘Bladen in de Balie‘ bezocht, waarin de digitale consument centraal stond. De titel van het event had beter Content in de Balie kunnen heten, want het lijkt alsof het oeroude uitgeven van magazines (lees: papier) steeds meer plaats moet maken voor het verspreiden van allerhande content, dat met een rotvaart over het net dendert. De klassieke uitgever verdwijnt of zoekt andere wegen, nieuwe uitgevers staan op. Neem nou Wayne Parker Kent (WPK), 100% digitaal, begonnen als online reclamebureau, maar verworden tot een onuitputtelijke bron van content. Uitgeefwaardige content. CCO Sander Stallinga legt uit dat die content de basis is en de bezieling heeft van zeer bekwame hoofdredacteuren. “Alleen dan kun je succesvol zijn.” Zowel in het opbouwen van je lezerspubliek, als het verkopen van native advertising, Want vooral dat laatste is een belangrijke pijler in het businessmodel van WPK. Niet alleen voor de eigen titels, maar ook voor de zeven partners waaronder Reshift (voorheen HUB) en National Geographic.
Millennials
Na de ‘native’ presentatie van Sander mocht Aljan de Boer het podium op. Aljan is van Trendsactive en weet dus wat er speelt op dit moment. Aljan nam de millennials (zie foto) onder de loep. De groep van 20-35 jarigen die is opgegroeid met een overvloed aan digi-devices. Zij weten niet beter. Nu 35 jaar betekent in 1980 geboren. Vul zelf maar in. Vooral de formatieve jaren (12-24) zijn cruciaal volgens De Boer. In die periode wordt je gevormd en dat heeft effect op de rest van je leven. De millennials zijn dan ook superconnected, verslaafd aan die connectie, lijden aan FOMO (fear of missing out) en zijn zeer narcistisch ingesteld. Daar kunnen ze niks aan doen. De millennials zijn namelijk opgegroeid in relatief kleine gezinnen. Hooguit twee kids. Veel aandacht van ‘project parents’ en ’tiger moms’. En in 2006 was ‘YOU’ person of the year.
Een beetje millennial ontvangt op Whatsapp dagelijks 150 berichten en verstuurt er 75. Daar komt nog Facebook bij, Snapchat, Instagram en weet ik veel allemaal. Geen wonder dat verslaving om de hoek komt kijken. Hersenscans hebben aangetoond dat bij connectie-verslaafden dezelfde gebieden worden geactiveerd als bij drugsverslaafden. Wow!
De millennials zijn ook zeer visueel ingesteld. Niet Google als zoekmachine, maar Youtube. Stel je voor zeg, alles doorlezen. Nee, beeld. Daar draait het om. Selfies en nu zelfs ‘dronies‘. Meerkat, Periscope, Snapchat, Instagram . . . Teveel om op te noemen.
Content en context
Tot slot Brechtje de Leij, opgegroeid in een VPRO-gezin. Mijn inschatting is dat we hier te maken hebben met een millennial, live on stage. Voorheen Sanoma, nu Icemobile. Brechtje praat over de ‘vertinderisering’ van de communicatie en de content. Swipen is het toverwoord. Content biedt je niet meer aan in lange teksten en pagina’s (zoals hier), maar via contentcards die je kan swipen. Content in relatie tot context, want dan gaat content pas leven. En content die steeds meer via mobiele devices wordt geconsumeerd. Een grafiek van Businessinsider zegt waarom. Mobiel is de enige media-activiteit die qua tijd is toegenomen de laatste jaren:
Brechtje vertelt ook nog over Cross App publiceren, today notifications, Now on tap en instant articles. Wat leven we toch in een geweldige tijd. Tenminste als je gebruiker bent. Het businessmodel is vooralsnog lastig in de ogen van Brechtje. En terecht. Het blijkt nog steeds erg lastig om veel geld te verdienen met mobiel uitgeven. Tenzij je content ontkoppelt en herverpakt, zoals Blendle. Brechtje noemt betalen bij Blendle een feestje, en dat is ook zo. Je wordt zeer sympathiek toegesproken door de Blendleboys als bijvoorbeeld je saldo niet toereikend is voor een artikel. Mag je ’t toch lezen. Cool!
Conclusie van de middag: de ontwikkelingen gaan in een moordend tempo en eigenlijk is er maar één partij die die ontwikkelingen kan bijhouden en dat is de gebruiker. Dat zal voorlopig nog wel zo blijven. Misschien een leuk thema voor de volgende keer: de gebruiker in de Balie.
Visual via RadixJournal.