Bladen zijn ‘old school’. Dat is de motivatie geweest om afscheid te nemen van Bladen in de Balie en het om te dopen naar Magazine Media Café. Gisteren gingen de deuren open en kregen we een keur aan bladenmakers voorgeschoteld. Of beter gezegd ‘merkenmakers’. Want een blad is niet alleen een blad. Elk zichzelf respecterend blad is inmiddels omringd door legio digitale kanalen. Volgens bladendokter Carolien Vader kan het zelfs zover gaan dat print een cadeautje is temidden van alle andere uitingen van een mediamerk. Zeker in het geval van Wendy, het merk rond Wendy van Dijk, die volgens Vader al langer de wens koesterde om een eigen blad te hebben. Nou, dat kon geregeld worden, maar dan wel vanuit een digitale gedachte.
Vader verving uitgever Femmetje ‘Rivka‘ de Wind, die op het laatste moment moest afzeggen. De bladendokter deed de filosofie achter het merk Wendy uit de doeken. Het is een merk dat geladen wordt van uit het model van de archetypes. Wendy lijkt niet zomaar in één type te vangen. Vader ziet Wendy als zorger, aangezien zij in veel programma’s mensen een beter leven wil geven. Maar ze is ook de girl next door, of een clown als ze vermomd is als Ushi. Dat alles bij elkaar heeft in het model van de archtypes tot een conclusie geleid: Wendy staat voor een zoektocht naar geluk, liefde en vriendschap, vrijheid en ambitie, gezondheid en vitaliteit en dingen doen die betekenis geven. Een zeer complexe set van waarden die samen het merk Wendy laden. De website is daar een constante factor in met maandelijks zo’n 150.000 bezoekers. Het blad Wendy, dat aanvankelijk maar vier keer zou verschijnen, is zoals gezegd het cadeautje met een bewust lage verschijningsfrequentie.
Het blad verschijnt in een oplage van 100.000 exemplaren en is tot nu toe steeds in drie weken uitverkocht. Het eerste exemplaar verscheen in een oplage van 172.000 exemplaren. Die extra oplage van 72.000 werd door de Staatsloterij afgenomen om de zoektocht naar geluk bij deelnemers van de loterij te ondersteunen.
De doelgroep van Wendy laat zich evenmin vangen onder één noemer. Er is dan ook weinig onderzoek gedaan naar de Wendy-doelgroep. Vrouwen, dat is misschien wel de meest gemeenschappelijke factor en dan specifiek tussen de 20 en 50 jaar. O ja, en ze moet boodschapper zijn. That’s it. Maar ja, daar zijn er miljoenen van in Nederland. Wat dat betreft is de potentie voor Wendy nog aanzienlijk. Wie weet. Het vijfde nummer is inmiddels aangekondigd, dus we kunnen weer even.
Fab en Oh
Het tweede onderdeel in het Magazine Media Cafe werd begeleid door ‘barkeeper’ Theo Eijspaart, moderator van de middag. Hij interviewde Ebru Umar en Sandy Wenderhold over hun samenwerking. Het duo heeft het blad Fab weer op de markt gebracht, waarbij Umar fungeert als hoofdredacteur en Wenderhold als uitgever. Fab was in 2013 gestopt door Sanoma wegens teleurstellende resultaten. De oplage bedroeg toen 75.000 exemplaren. De oplage van de nieuwe versie is meer dan gehalveerd en komt uit op 30.000 exemplaren, waarvan 2.000 abonnees.
Daar waar de papieren Wendy een cadeautje is, vormt het blad Fab de hoofdmoot. Online is juist bijzaak in de optiek van Umar. Er wordt vanuit het blad wel verwezen naar Facebook en Twitter, maar online vormt geen onderdeel van de het denken en de strategie. Dat geldt ook voor BN-ers. Zij zullen veelal ontbreken op de cover. Inhoud, daar gaat het om. En als Annemarie van Gaal op de cover staat is dat omdat ze bekend is, maar om dat het een zakenvrouw is. Want dat is de doelgroep van Fab, ondernemende vrouwen.
Vrouwen lijken een centraal thema te zijn deze middag. Eijspaart vraagt Wenderhold naar haar nieuwe blad ‘Oh’. Het is een erotisch magazine voor vrouwen, ongeacht of ze boodschapper zijn of ondernemend. Of beide. Een gewaagd project volgens Eijspaart, er zijn in het verleden al aardig wat vrouwelijke erotische bladen gesneuveld. Maar Wenderhold houdt zich vast aan de kapstok ‘kunst en literatuur’, die in Oh de dragers vormen van de erotiek in het blad. Wenderhold vindt het juist leuk om een erotisch blad voor vrouwen te maken aangezien vrouwen veel meer open zijn over erotiek dan mannen. De oplage telt voorlopig 30.000 exemplaren en Eijspaart informeert of we misschien een exemplaar meekrijgen. Print is immers een cadeautje. Wenderhold pareert Eijspaarts verzoek met ‘Sex is schaarste’. Daar moeten we het even mee doen.
Van Old school naar New Skool
De laatste ronde van het middagje Media cafe werd aangeboden door Rob Koghee van New Skool Media. Bladen mogen dan old school zijn, bij New Skool Media weten ze er wel raad me. De uitgever kocht 19 titels van Sanoma vorig jaar en nam ook ruim 90 personeelsleden over. Het pakket bladen bestond uit: Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, delicious, Vorsten, KIJK, Know How, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling en Zeilen. Onder het motto ‘Passie voor uw passie’ werkt New Skool Media aan de herpositionering van deze special interestbladen en geeft het ondertussen ook nieuwe titels uit in zowel Nederland als daarbuiten. Een knap staaltje uitgeven als je bedenkt dat Rob en z’n team nog maar een jaar bezig zijn.
De mooiste doelgroepomschrijving die ik ooit gehoord heb is die van het blad Pedala. Koghee formuleert de doelgroep van het fietsmagazine als ‘vrouwen die zich omkleden voor het fietsen’. Lifestyle in combinatie met fietsen dus. Mannen doen dat niet. Die hebben in de ogen van Koghee de meest afzichtelijke kleding aan op de fiets. De lezeressen van Pedala blijkbaar niet.
Als uitsmijter een feelgood-filmpje naar aanleiding van de presentatie van het Nick en Simon magazine. Ook na dit filmpje weet ik nog steeds niet wie wie is. Toch het blad maar ’s gaan lezen dan. Ligt bij de uitgang. Net als het FAB Magazine. Print is een cadeautje.
(Visual via Wendyonline)
Mooie samenvatting van een leuk evenement! Ben er nog steeds niet over uit wie er gelijk heeft, de opvattingen over print waren immers redelijk tegenstrijdig. Toch lijken ze beiden te werken. Misschien dat het beiden als de hoofdmoot willen doen niet werkt, maar dat je je focus echt op één van de twee moet leggen en de ander als bijzaak neemt?