Nederlandse tweens (tieners van negen tot en met vijftien jaar) gaan massaal voor een mobiele telefoon. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek dat Kaboem Media in het voorjaar van 2004 uitvoerde. Aan het onderzoek deden ruim tweeduidend respondenten mee van 9 tot 16 jaar.
Het bezit van mobiele telefoons onder Nederlandse tweens is hoog: 85% van de ondervraagden heeft een ‘mobieltje’. Op negenjarige leeftijd is meer dan de helft mobiel en op vijftienjarige leeftijd is, met 96%, bijna de gehele groep mobiel.
Nokia is het merk dat door de grootste groep tweens wordt gebruikt: 41% is in het bezit van dit merk. Met 18% heeft ook Siemens een behoorlijk aandeel. Overige merken, zoals Philips, Samsung en SonyEricsson, worden met een aandeel van 5% of minder nauwelijks gebruikt.
Opvallend is dat het merk niet het belangrijkste is waar tweens op letten bij de aanschaf van een mobiele telefoon. Het uiterlijk van de telefoon en de prijs zijn de belangrijkste peilers, gevolgd door de specs en mogelijkheden van de telefoon en het bereik. Hieruit blijkt dat Nokia haar grote aandeel niet louter te danken heeft aan haar naam, maar dat deze telefoons vooral goed aansluiten op de behoeften van de doelgroep.
Overigens heeft Ilse Media begin september 2004 Kaboem Media BV overgenomen. Kaboem Media exploiteert de site Kaboem.nl, een jongerensite voor en door tieners (9-15 jaar). Kaboem.nl telt sinds de oprichting in april 2000 ruim 600.000 leden.
Meer informatie over het onderzoek is te verkrijgen via:
Kaboem Media
Tel: 035 6997500
contactpersoon: P. Laumans
website: www.kaboem.nl
Hi,
Mijn naam is Cherryl. En ik ben opzoek naar informatie over jongeren en mobiele telefoons.Ik ben bezig aftestuderen en ik doe een onderoek omtrent de manier hoe de mobiele telefoon de sociale contacten van de jongeren beinvloeden.
Kunt u mij aub met informatie helpen.
Alvast hartelijk dank.
Volgens mij kan je het onderzoek zo starten, er is geen jonegere meer in dit land die leeft zonder mobiele telefoon.