Het Commissariaat voor de Media (CvdM) publiceerde deze week de Mediamonitor 2014-2015. Een lijvig rapport met veel cijfers, tabellen, grafieken en allemaal andere goodies. De Mediamonitor biedt al bijna 15 jaar zicht op trends, eigendomsverhoudingen, concentratieprocessen en opiniemacht. Door de jaren heen is een overzicht van de ontwikkeling van de Nederlandse mediamarkten en de belangrijkste spelers daarin ontstaan die is terug te vinden op de website van de Mediamonitor. Het commissariaat noemt als actuele trend het toenemende belang van YouTube. De videodienst groeit razendsnel, zo zegt het rapport. “In 2013 werd wereldwijd per minuut 100 uur videocontent geüpload, in 2014 is die hoeveelheid verdrievoudigd. YouTube-kanalen zijn echte jongerendomeinen en er zijn inmiddels kanalen met honderdduizenden abonnees. Vooral de reclame-industrie speelt hier nadrukkelijk op in; via deze kanalen kunnen zij een jongere doelgroep interesseren die met lineair tv-kijken, dagbladen en tijdschriften nauwelijks meer te bereiken is.”
De kernwaarden van CvdM zijn pluriformiteit, onafhankelijkheid en toegankelijkheid. Vanuit die optiek is het rapport ook samengesteld. Een waarneming van het CvdM is dat mediabedrijven groeien, markten versmelten en kruisbestuivingen tussen markten en mediatypen ontstaan. Steeds meer mediabedrijven ontwikkelen zich tot allround mediaspelers en begeven zich ook op de markt van online video. Bij dagbladen stijgt het gebruik van online content, maar oplagecijfers blijven dalen. Tegelijk neemt de al hoge aanbiedersconcentratie – als gevolg van diverse overnames – verder toe. Inmiddels is meer dan de helft van de Nederlandse dagbladenmarkt in Vlaamse handen.
Onafhankelijkheid nieuwsredacties
Als de mediaconcentratie toeneemt, blijven steeds minder media over die onafhankelijk kunnen rapporteren. Uit onderzoek van de Mediamonitor blijkt dat de onafhankelijkheid van nieuwsredacties steeds meer onder druk komt te staan. Deze tendens wordt versterkt door het teruglopen van financiële middelen. Het CvdM pleit ervoor de redactionele onafhankelijkheid nog steviger te verankeren in – bij voorkeur openbare – redactiestatuten.
Diversiteit en tevredenheid tv-pakketten
De Mediamonitor sluit af met het onderzoek naar de diversiteit van en tevredenheid over het aanbod van tv-pakketten. In 2015 worden, in vergelijking met 2014, meer tv-pakketten aangeboden en het zenderaanbod is onverminderd divers. Uit het onderzoek blijkt verder dat de Nederlanders een rapportcijfer van 7,5 toekennen aan hun televisieabonnement. Consumenten met een zogenaamd pluspakket zijn nog iets tevredener en geven een rapportcijfer van 7,7. Dit is in grote lijnen gelijk aan de cijfers van 2014.
Het rapport is hier te bekijken.