Onder het mom “˜Ontdek het verschil tussen denken en weten‘ introduceert STER op 21 september Admeasure. Op basis van dit nieuwe onderzoeksmodel doet STER voor adverteerders een kwaliteitstest en geeft het een GRP-advies. Hiervoor ontwikkelde STER samen met TNS NIPO, MarketResponse, BrandmarC en Prof. dr W.F. Van Raaij een model dat doelstellingen koppelt aan de kwaliteit van de reclame.
Met onderzoek voorafgaand aan uitzending kan worden uitgezocht of de commercial voldoet aan de juiste (inhoudelijke) kenmerken. Het bestaande TRO/RRO-onderzoek (reclame reactie onderzoek) is daarom als basis gebruikt voor een nieuwe methodiek die een commercial koppelt aan de reclamedoelstellingen van de adverteerder.
Reactieprofiel
Het bestaande onderzoek gaat uit van een aantal aspecten waarop een commercial wordt beoordeeld door de doelgroep, het zogenoemde reactieprofiel. Voorbeelden van aspecten zijn de mate waarin commercials opvallend, saai, duidelijk of origineel zijn of dat deze iets nieuws vertelt. Ook wordt gemeten in hoeverre de commercial het product en het merk duidelijk communiceert. Het resultaat geeft inzicht in de goede en minder goede aspecten van de commercial, maar de link met de reclamedoelstellingen wordt hiermee nog niet gemaakt.
Kwaliteit gekoppeld aan reclamedoelstelling
Zo kan het voorkomen dat een commercial goed door de doelgroep wordt beoordeeld, maar dat de commercial toch niet het effect sorteert dat de adverteerder wilde. Dit kan met Admeasure getest worden, doordat Admeasure de link legt tussen de kwaliteit van de commercial en de reclamedoelstellingen. Afhankelijk van de reclamedoelstellingen zal het belang van een goede beoordeling op het ene aspect groter zijn dan op een ander aspect. Het is bijvoorbeeld waarschijnlijk dat een positieve beoordeling op het aspect “˜opvallend‘ bij een productintroductie een groter gewicht heeft dan bij een imagocampagne.
Presentatie
21 september a.s. zal het nieuwe onderzoek gepresenteerd worden. De presentatie begint met uitleg over de achtergrond van en behoefte aan het onderzoek, gevolgd door Prof. dr W.F. Van Raaij van de Universiteit van Tilburg, die het belang van de kwaliteit van de commercial in relatie tot reclamedoelstellingen zal toelichten. Vervolgens wordt Admeasure gepresenteerd en toegelicht. Centraal zal staan wat Admeasure concreet voor een adverteerder kan betekenen. Een voorbeeld van een onderzochte commercial zal inzichtelijk maken welke mogelijkheden en resultaten Admeasure biedt.
‘k Kan er zelf helaas niet bij zijn, maar zal via via vragen naar de sheets.
Reacties