“˜k Lees net in de nieuwsbrief van Reclameweek (waarom heeft dat blad nog steeds geen site of blog . . . ) dat de Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond de kracht en waarde van het mediumtype tijdschriften gaat aantonen. Blijkbaar is daar behoefte aan. GPT gaat met behulp van de Media Observer die effectiviteit aantonen. De Media Observer is een van oorsprong Frans effectonderzoek dat in Nederland jarenlang werd uitgevoerd door het toenmalige mediabureau The Media Partnership (TMP). Dit onderzoek biedt de mogelijkheid om een relatie te leggen tussen het aantal gerealiseerde contacten en de verschillende mate van reclame-effectiviteit.
Na de opheffing van TMP is de Media Observer op de achtergrond geraakt. De rechten van het onderzoek werden aangekocht door TNS NIPO. In het kader van de doelstelling om de kracht van tijdschriften ook door relevant onderzoek aan te tonen, is door de GPT, tezamen met onderzoeksbureau TNS NIPO, de Media Observer weer nieuw leven in geblazen. Campagnes die in ieder geval hebben geadverteerd in tijdschriften, televisie en/of internet worden gemeten. Andere media worden buiten beschouwing gelaten.
Een paar weken geleden publiceerde het Cebuco nog de RReporter, een analysetool waarmee dagbladcampagnes gemeten kunnen worden, bij SPOT werken ze met EffecTiVe, STER heeft onlangs Admeasure in de markt gezet, NOM kwam met Channel Planning en Sanoma positioneerde de Waardenmonitor opnieuw.
’t Is druk aan het onderzoeksfront.
Reacties