De prognose werd hier op de minuut nauwkeurig al gegeven en nu publiceert SKO de officiële cijfers: de gemiddelde kijktijd voor televisie komt voor 2016 uit op 183 minuten gemiddeld per dag (6+, 0-24 uur). Dat is een daling van 3,7% ten opzichte van 2015. De lineaire kijktijd daalde 4,3%, het uitgesteld kijken steeg met 1 minuut naar 12,6 minuten per dag. De TV-schermtijd – de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht – bedroeg 192 minuten. Daarin zit naast de 183 minuten kijktijd, ook de tijd aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm zoals Netflix, Videoland of HBO. Maar dat kan ook het bekijken van de eigen gestreamde vakantiefoto’s inhouden. De overige kijktijd bedroeg dus 9 minuten in 2016. Een vergelijkbaar cijfer over 2015 is voor zover ik weet niet bekend.
De daling van 3,7% is minder sterk dan in 2015 (4,8%). Er hebben twee grote sportevenementen in 2016 plaatsgevonden: het EK voetbal en de Olympische Zomerspelen. Een van de oorzaken voor de daling in kijktijd is het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker via andere apparaten online kijken van televisieprogramma’s en andere video content. Beide zitten niet in de hierboven gerapporteerde kijktijd. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending steeg van 6,1% (2015) naar 6,9% van de totale kijktijd.
De top-25 meest bekeken programma’s in 2016 wordt aangevoerd door Eurovisie Songfestival Finale van 14 mei 2016 met 4.286.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is Voetbal EK Finalewedstrijd Portugal –Frankrijk van 10 juli 2016 met 4.236.000 kijkers.
Wie Is De Mol van 20 februari 2016 is het meest uitgesteld bekeken programma met 1.091.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Flikken Rotterdam van 15 januari 2016 (157.000 kijkers).
In 2014 werd overigens het hoogste niveau ooit gemeten. De kijktijd bedroeg toen 200 minuten.
UPDATE: Ruud de Langen van GroupM geeft in zijn column op Broadcastmagazine wat cijfers op doelgroepniveau: “In 2016 zien we over de hele dag de kijktijd op 13-19 jaar met 18% achteruit hollen, op 20-34 jaar met 10%. In de avond gaat de groep 35-49 jaar met 8,5% achteruit.” Later deze week zal GroupM meer cijfers publiceren.
_______
Visual via Tulipgarden9.