De bereiksreuzen uit het Mediahuis hadden het al eerder aangekondigd, maar vandaag was het zover. De RfP voor het bereiksonderzoek nieuwe stijl is verkrijgbaar. De gezamenlijke ‘Request for Proposal’ beschrijft de wensen, de opzet en de uitvoering van een nieuw crossmediaal mediabereiksonderzoek. Een primeur. Van mondiaal niveau. Nederland is het eerste land in de wereld waarin een tender wordt gestart voor een onderzoek als dit. Wat is er dan zo nieuw aan? Dit onderzoek gaat het kijken, lezen en luisteren naar/van media en reclame via alle beschikbare kanalen, online en offline, samenbrengen. Dat betekent dat de afzonderlijke onderzoeken die dit nu faciliteren op termijn gaan verdwijnen.
De RfP is het resultaat van een hechte samenwerking tussen Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting KijkOnderzoek (SKO) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Via deze organisaties zijn alle grote Nederlandse media-exploitanten en pubishers betrokken, alsmede de bond van adverteerders (BVA) en het Platform Media Adviesbureaus (PMA). Een soort super-JIC eigenlijk.
Nieuwe standaard
De RfP moet leiden tot een nieuwe, gezamenlijke standaard voor het meten en rapporteren van bereik van media en reclame. Het nieuwe onderzoek dient te voldoen aan een aantal uitgangspunten:
- Er is behoefte aan meer en continu inzicht in het crossmediale bereik en gebruik van media en reclame door doelgroepen; dit vraagt bijvoorbeeld om het creëren van overlap waar mogelijk.
- Het onderzoek dient future-proof te zijn door aan nieuwe vormen van mediaplanning, -inkoop en trading tegemoet te komen, zoals: addressable advertising, programmatic, mobile, SVOD-media.
- De verzamelde data over het kijken, lezen en luisteren moeten voldoen aan de geldende
kwaliteitsstandaarden. Daarbij moet de opzet en dataverzameling volledig GDPR en E-privacy compliant
zijn. - Door de samenwerking tussen de bereiksonderzoeken moeten efficiency voordelen gerealiseerd worden.
Nieuwe organisatie
De initiatiefnemers van de tender, SKO, NLO, NOM en VINEX, zijn van plan om een nieuwe organisatie op te richten die verantwoordelijk wordt voor het nieuwe bereiksonderzoek. Over de organisatievorm en de mogelijke transitie naar een nieuwe organisatie zal in de komende maanden verder worden gesproken.
Deelname RfP
De RfP bestaat uit een Engelstalig document dat bij de initiatiefnemers is op te vragen door een verzoek te sturen via info@tmam.nl(1). Bureaus hebben tot 16 juli de tijd om aan te geven of zij mee willen doen aan de tender.
(1) TMAM staat voor: Total Media Audience Measurement