Sinds deze week is de mediamarkt weer een club rijker. Dit keer de Event Audit Groep dat als doel heeft om cijfers te publiceren over het beurs- en evenementenbezoek. Gecertifcieerde welteverstaan. Deze week is het convenant Event Audit Nederland ondertekend voor het nieuwe bereiksonderzoek en een keurmerk voor evenementen. In totaal ondertekenden elf direct betrokken partijen uit de beurzen- en evenementenbranche en de lokale overheid het convenant. BVA tekende ook mee. Het convenant vormt de basis van het in te voeren keurmerk voor betrouwbare en onderling vergelijkbare cijfers van grootschalige evenementen, beurzen, en festivals. Het keurmerk komt tegemoet aan de al jaren bestaande wens van vooral sponsors en subsidieverstrekkers, maar ook van organisatoren zelf, om meer onderzoek te doen volgens afgesproken standaarden en richtlijnen. Cijfers zijn daardoor beter met elkaar te vergelijken.
BVA voorzitter Marc de Witte: “Dit is een belangrijke stap naar professionalisering van deze branche. Adverteerders willen graag meer tastbare en eenduidige informatie over de effecten van hun evenementen. Langs deze weg kunnen ze meer en helderder inzicht krijgen in bezoekersaantallen en profielen van bezoekers.”
De Initiatiefgroep Event Audit startte afgelopen zomer met de voorbereiding van een standaard voor deze cijfers op het gebied van bezoekersaantallen, mediawaarde, en economische effecten. De initiatiefgroep bestaat uit een drietal bureaus met kennis en ervaring op het gebied van dataverzameling, monitoring, en wetenschappelijk onderzoek bij evenementen. Tevens is er kennis en ervaring met het inpassen van evenementen bij stadspromotie en citymarketing. De betrokken bureaus zijn ReSpons Evenementen Monitor, BV De Nieuwe Aanpak, en Meerwaarde.
De stichting gaat het keurmerk verstrekken aan organisatoren die (bezoek)cijfers leveren volgens de aangegeven standaardmethode. Het keurmerk gaat gepaard met sancties voor wie niet aan de voorwaarden voldoet.
Bron: BVA
Klik hier voor een podcast over dit onderwerp.
De kop klopt niet helemaal: het is een audit voor evenementen, niet alleen voor beurzen.
Eens, maar beursbezoek allitereert zo mooi.
bekt beter, kun je ook zeggen . . .
Heren.
alliteratie of beter bekken zijn de beide geen criterium. De audit is bedoeld voor alle typen evenementen!
Verder moet de branche zich realiseren dat dit echt een bijzonder moment is: er is eindelijk zicht op uniforme cijfers over evenementenbezoek!