De resultaten van wereldwijd onderzoek naar het gebruik van internet laten zien dat Nederland, en eigenlijk een belangrijk deel van West-Europa, op heel veel gebieden online wordt ingehaald door een groot aantal opkomende markten, zoals China en Brazilië. Volgens het onderzoekende bureau TNS NIPO geldt hier duidelijk de wet van de remmende voorsprong. TNS NIPO stelt bij monde van Martin Warmelink dat bijna heel Nederland actief is op het internet, maar de massa blijft hangen in het meer passieve gebruik. “Web 2.0 gaat aan een belangrijk deel van deze groep voorbij.” In die opkomende markten, waar de afgelopen jaren fors is geïnvesteerd in de infrastructuur, nemen mensen veel actiever deel. De digitale wereld verandert hun leven, de manier waarop ze zichzelf ontwikkelen en met elkaar omgaan. Het zijn onze jongeren die ervoor zorgen, dat Nederland niet helemaal in de achterhoede belandt. Maar wat er nu online gebeurt bij de early adopters in de opkomende markten is een voorbode van wat er de komende jaren in Nederland gaat gebeuren.
TNS NIPO publiceerde gisteren (10 10 10) de resultaten van een grootschalig onderzoek onder 50.000 respondenten van over de hele wereld. De belangrijkste conclusie is dat de social media op dit moment de grote trekkers zijn in de groei en het gebruik van internet. In vier bulletpoints vat TNS NIPO het onderzoek dan ook als volgt samen:
o social media in opkomende markten veel dominanter dan in gevestigde markten;
o mobiel internetgebruik explodeert; consumenten willen altijd en overal toegang tot sociale netwerken;
o vaarwel e-mail, welkom sociale netwerken;
o internet voor online consument belangrijker dan tv.
Meer resultaten staan in deze presentatie:
TNS NIPO is niet van plan om dit tot eenmalig onderzoek te bestempelen. Warmelink belooft: “We gaan Digital Life jaarlijks herhalen, het wordt dé benchmark voor informatie over online consumentengedrag. Binnenkort publiceert TNS NIPO meer Nederlandse resultaten. Digital Life stelt ons in staat onze klanten diepgravende analyses en inzichten te bieden, niet alleen voor Nederland maar wereldwijd.”
De internationale website van het onderzoek vind je hier. Daarin coole flashy facts per land en onderwerp. Moeite van het checken waard!