De bestedingen aan reclame op radio staan voor het vierde achtereenvolgende halfjaar in de min. Vorige week publiceerde RAB de kwartaalcijfers over Q2 van dit jaar en die lieten een daling van 2,3% zien. Aan spots werd € 56,4 miljoen uitgegeven in de periode april tot en met juni. Non-spot was goed voor € 3,1 miljoen. Als je de spotcijfers optelt bij die van het eerste kwartaal dan resulteert dat in een budget van € 99 miljoen, oftewel -2,8% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Op basis van deze cijfers kan een prognose worden gemaakt voor de rest van het jaar. Over de afgelopen 5 jaar had de eerste helft een gemiddeld aandeel van 47%. Dat betekent dat het jaarbudget op € 210 miljoen uitkomt en dat in de tweede helft nog € 111 miljoen opgehaald moet worden. Gaat dat ook gebeuren?
Het is alles behalve ‘business as usual’ in de radiomarkt. De dynamiek zit ‘m op dit moment vooral in de deal die TMG en Talpa aan het uitwerken zijn. Zij brengen hun radioactiviteiten (Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10) onder in een gezamenlijk radiobedrijf. De verkoop van radiospots voor Sky Radio en Radio Veronica wordt op 1 juli 2017 ondergebracht bij One Media Sales. Het nieuwe radiobedrijf wordt de meerderheidsaandeelhouder van One Media Sales (OMS). Alles is echter onder voorbehoud van de toezichthouders die moeten bekijken (of beluisteren) dat er niet teveel macht en zenderaandeel bij één partij komt te liggen.
STER en Persgroep hebben inmiddels bezwaar aangetekend. De Persgroep (Q-music) vreest voor de concurrentiepositie van de zender als het straks moet concurreren tegen het nieuwe radioblok. STER protesteert min of meer om dezelfde reden, zij het dat STER een pakket aan zenders heeft en de Persgroep slechts één zender. Die doet het overigens aardig goed. In de meest recente rapportageperiode (mei-juni 2016) steeg het aandeel van Q in de doelgroep 20-49 jaar met 1,5% tot 15%. Het staat daarmee op de tweede plaats na Radio 538 die in dezelfde periode onveranderd op 18,5% bleef staan. Zie grafiek:
Terug naar de vraag of de omzet van € 111 miljoen realistisch is voor de tweede helft van dit jaar. Ik denk het niet. Zo’n grootscheepse deal maakt de markt onrustig en vooral huiverig. Mediabureau’s zullen er scherp op toezien dat de prijs van een luister GRP niet onnodig omhoog gaat. Bovendien zullen bij het welslagen van de deal grotere pakketten worden aangeboden door OMS, waarmee de prijs van een GRP automatisch zal dalen. De concurrentie kan dan niet achterblijven. Q-music en STER zullen alert moet blijven en het prijsbeleid indien nodig gaan aanpassen aan de veranderende verhoudingen in de markt. Kortom: de verwachte € 111 miljoen voor de tweede helft van 2016 en de € 210 miljoen voor heel 2016 is in mijn ogen een optimistisch scenario.