Eerder deze week kwamen de bestedingen voor TV-reclame naar buiten. Daarin was een daling te zien van ruim 7% in Q3 van dit jaar. Gisteren publiceerde RAB de radiocijfers voor dezelfde periode. Het radio adviesbureau noteerde een daling van 11% en kwam uit op 42 miljoen euro. Dat zijn ronduit sombere berichten. Ook als je de lijn doortrekt naar Q4 en heel 2012. Dat deden we al eerder voor televisie, maar we kunnen nu ook radio er naast zetten. Zie onderstaande grafiek, waarin per kwartaal de %-mutaties zijn weergegeven ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het jaar daarvoor (Q4 2012 is prognose):
Bron: SPOT/RAB
De dalende trend wordt zowel voor TV als radio halverwege 2011 ingezet. Afhankelijk nog met een lichte groei ten opzichte van het jaar ervoor, maar naar verloop van tijd wordt deze omgebogen tot een daling vanaf Q1 2012. In 2011 wordt op jaarbasis nog een groei gerealiseerd van 4% bij TV en 1% bij radio, maar in 2012 moeten we rekening gaan houden met een daling. Volgens onze prognoses zal TV in 2012 op -6% uitkomen en radio op -8%. De omzetten zijn dan € 847 miljoen en € 213 miljoen voor respectievelijk televisie en radio. Dergelijke ontwikkelingen zagen we eerder in 2001, toen de markt instortte na het superjaar 2000. Echter, zo’n superjaar hebben we nu al een tijd niet meer gehad.