Vandaag viel de MarketingTribune weer door de bus met op pagina 10 en 11 een mooie tegenstelling. Links worden we geïnformeerd over het papieren leesgedrag van de hedendaagse jeugd. De titel van het artikel, dat naar aanleiding van een onderzoek van uitgeverij Malmberg is gemaakt, luidt ‘Papier hier’. Rechts zegt KPN ‘Hier gebeurt het’ en roept jongeren op te gaan solliciteren bij KPN omdat “Gaming via Mine één van de projecten is waaraan je kunt zien dat KPN aan het veranderen is.” Mine is toch dood?
Terwijl Malmberg rapporteert over lezen, televisiekijken en surfen van jongeren laat KPN de gamende jongeren zien die in de toekomst moeten gaan solliciteren bij KPN. Volgens het onderzoek van Malmberg valt het wel mee met dat gamen. De favoriete online bezigheden zijn chatten/msn-en, e-mailen en muziekdownloaden. De jongeren zijn gemiddeld 10 tot 12 uur online. Daar komt nog ’s 14 uur televisie bij en ruim 5 uur huiswerk. Hoeveel tijd is er dan nog voor lezen? Bijna vijf uur zo blijkt.
Vier op de vijf jongeren (14-21 jaar) leest boeken. De helft leest wekelijks waarvan eenderde zelfs dagelijks (is dus eenzesde, PW). Gemiddeld wordt 1:48 per keer gelezen, oudere jongeren lezen langer dan jongere jongeren.
Favoriete boeken zijn Harry Potter, Komt een vrouw bij de dokter en de Da Vinci Code. Vooral die laatste twee zijn toch pittige werkjes naar mijn idee, maar goed cijfers zijn cijfers.
Meer over het leesonderzoek van Malmberg is hier te vinden.
Terug naar de advertentie van KPN. ‘k Heb nou niet het idee dat deze jongeren een leestijd van 5 uur per week gaan halen . . .
Reacties