Acceptatie mobile ads laag

Op Nu.nl lees ik net de uitkomsten van een onderzoek naar de acceptatie van advertenties op de mobiele telefoon. Volgens het onderzoek dat via Telecompaper naar buiten komt kunnen we niet al teveel verwachten van die markt. Het gebruik van datadiensten is zeer beperkt en men wil domweg geen advertenties op de mobiele telefoon. Het onderzoek richtte zich voornamelijk op het gebruik van mobiele televisie. Nu.nl: “Volgens de onderzoekers bleek slechts 1,4 procent van de ondervraagden gebruik te maken van de mogelijkheid om via de telefoon naar televisieprogramma’s te kijken. Van de grote meerderheid die dat nog nooit gedaan heeft, toont slechts een klein deel belangstelling voor mobiele tv. Eerder deze maand kwam Ernst & Young al tot een vergelijkbare conclusie.”

Na SMS wordt MMS nog het meeste gebruikt. Echter, 77 procent van de ondervraagden heeft nog nooit een multimediaal berichtje verzonden. Tsja, waar zou dat nou aan liggen?


Twee jaar geleden ook al een Engels onderzoek met dezelfde conclusies als het Telecompaperonderzoek. Op de één of andere manier komt die mobiele TV-markt maar niet van de grond. Ik blijf er bij dat een telefoon bedoeld is om te bellen. Niks meer en niks minder. Hooguit nog wat ad-hoc gebruik van wat informatiediensten of SMS, maar dan houdt het ook wel zo’n beetje op. En nogmaals, in een tijd waarin zowat iedereen een breedbeeld HDTV met digi-ontvangst in huis heeft lijkt het me zeer lastig om een mobiele TV-markt te ontwikkelen. Het eventuele gebruik ervan zal zich beperken tot een zeer selecte groep en daarbinnen zal alleen sprake zijn van incidenteel gebruik. Ter vergelijking: de ‘gewone’ televisiemarkt is gebaseerd op een gebruik van 3 uur per dag door 15 miljoen mensen. Advertentieomzet per jaar is 800 miljoen euro. Dus als 1,5 miljoen mensen 30 minuten per dag mobiel televisie kijken is dat doorgerekend 8 miljoen waard. Mobile ads zullen waarschijnlijk een fractie kosten ten opzichte van een 30 seconden spot, dus waar praten we over?

Roept u maar.

10.435 x bekeken
Scroll naar boven