Op Nu.nl lees ik net de uitkomsten van een onderzoek naar de acceptatie van advertenties op de mobiele telefoon. Volgens het onderzoek dat via Telecompaper naar buiten komt kunnen we niet al teveel verwachten van die markt. Het gebruik van datadiensten is zeer beperkt en men wil domweg geen advertenties op de mobiele telefoon. Het onderzoek richtte zich voornamelijk op het gebruik van mobiele televisie. Nu.nl: “Volgens de onderzoekers bleek slechts 1,4 procent van de ondervraagden gebruik te maken van de mogelijkheid om via de telefoon naar televisieprogramma’s te kijken. Van de grote meerderheid die dat nog nooit gedaan heeft, toont slechts een klein deel belangstelling voor mobiele tv. Eerder deze maand kwam Ernst & Young al tot een vergelijkbare conclusie.”
Na SMS wordt MMS nog het meeste gebruikt. Echter, 77 procent van de ondervraagden heeft nog nooit een multimediaal berichtje verzonden. Tsja, waar zou dat nou aan liggen?
Twee jaar geleden ook al een Engels onderzoek met dezelfde conclusies als het Telecompaperonderzoek. Op de één of andere manier komt die mobiele TV-markt maar niet van de grond. Ik blijf er bij dat een telefoon bedoeld is om te bellen. Niks meer en niks minder. Hooguit nog wat ad-hoc gebruik van wat informatiediensten of SMS, maar dan houdt het ook wel zo’n beetje op. En nogmaals, in een tijd waarin zowat iedereen een breedbeeld HDTV met digi-ontvangst in huis heeft lijkt het me zeer lastig om een mobiele TV-markt te ontwikkelen. Het eventuele gebruik ervan zal zich beperken tot een zeer selecte groep en daarbinnen zal alleen sprake zijn van incidenteel gebruik. Ter vergelijking: de ‘gewone’ televisiemarkt is gebaseerd op een gebruik van 3 uur per dag door 15 miljoen mensen. Advertentieomzet per jaar is 800 miljoen euro. Dus als 1,5 miljoen mensen 30 minuten per dag mobiel televisie kijken is dat doorgerekend 8 miljoen waard. Mobile ads zullen waarschijnlijk een fractie kosten ten opzichte van een 30 seconden spot, dus waar praten we over?
Roept u maar.
De acceptatie van ads op je mobiel, zal niet anders zijn dan tv en op internet. De meeste consumenten begrijpen dat content op een of andere manier betaald moet worden. De acceptatie om voor content via welk medium dan ook te betalen is namelijk nog lager.
Of mobile tv van goed van de grond komt, moeten we inderdaad nog zien.(zie: http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/5508) Als we kijken naar Mobiel Internet, dan zie je het gebruik wel explosief groeien. Voor dit jaar wordt voor mobiel dataverkeer een groei van 800% verwacht. Of deze verwachtingen echt kloppen? Het mobiel dataverkeer was de eerste helft van 2007 reeds 2x zoveel als heel 2006. En dat terwijl Telecomproviders zoals KPN en Vodafone mobiel internet voor een vast bedrag pas sinds mei in de markt hebben gezet.