Stel dat televisie op mobiel massaal doorbreekt – wat ik me nog steeds afvraag – dan zullen we vooral tijdens de vakantie daar gebruik maken. Dat blijkt uit een onderzoek (n=9.000) van TNS-NIPO. Jongeren zullen vooral op school naar mobiele TV kijken en dan het liefst naar muziekprogramma’s. Momenteel maakt 1% van de Nederlanders gebruik van TV via de mobiele telefoon. Toch weet ruim de helft (52%) van de ondervraagden al antwoord te geven op de vraag op welke plekken ze mobiel tv gaan kijken, zodra hun telefoon dat toelaat. Ruim twee miljoen Nederlanders geven aan op het vakantieadres mobiel TV te willen kijken. Vooral jongeren tot 18 jaar vinden dit de meest ideale plek om mobiel TV te kijken. 46% van hen geeft aan dit op het vakantie-adres te zullen doen.
Daarnaast wordt ‘onderweg’ door veel Nederlanders genoemd als een populair moment om mobiel TV te kijken. Dit speelt het meest onder jongeren van 18 tot 25 jaar. Tweederde (65%) van hen zou ‘onderweg’ gebruik maken van TV op de mobiele telefoon. Hoe jonger men is, des te liever men in bed op de mobiele telefoon TV wil kijken. Van de Nederlandse jongeren van 13 tot en met 17 jaar wil zelfs 37% dat. De klanten van KPN – dat haar eigen TV via de mobiele telefoon in 2008 introduceert – hebben hier veel minder belangstelling voor. Daarnaast geeft een groot deel van de jongeren van 13 tot en met 17 jaar (32%) aan ook op school naar TV via de mobiele telefoon te gaan kijken. Eén op de twaalf Nederlanders noemt ook de wc als TV-plek. Daarbij moet vermeld worden dat mobiele TV kijken op de wc beter aanslaat bij mannen (10%) dan bij vrouwen (6%). Haha, zou dat ook voor de krant gelden . . .
Naar welke programma’s gaat men kijken via de mobiele telefoon? Op deze vraag kunnen ruim 7 miljoen Nederlanders (65%) van 13 jaar en ouder, in het bezit van een mobiele telefoon een antwoord geven. Nieuws staat duidelijk op één: de helft van deze 7 miljoen Nederlanders (54%) geeft aan hiernaar te gaan kijken. Voor de aanbieders is dit geen verrassing. Jongeren hebben beduidend minder interesse in het nieuws. Zij kijken op vakantie, in bed, op het schoolplein of in de klas veel liever naar muziekprogramma’s. 62% van de jongeren van 13 tot en met 17 jaar geeft aan hiernaar te gaan kijken. Ook de klanten van Telfort hebben meer dan gemiddeld interesse in het mobiel bekijken van muziekprogramma’s.
Sportprogramma’s en dan met name voetbal, zullen het op de mobiele telefoon vooral goed doen onder de mannen (30%). Series zijn populairder onder vrouwen en klanten van T-Mobile en Vodafone, dan onder mannen en klanten van KPN. Ook is de interesse voor het kijken naar reality soaps via de mobiele telefoon onder vrouwen (10%) veel groter dan onder mannen (4%).
Tsja, een medium dat waarschijnlijk op vakantie wel eens gebruikt zal worden. Hoe groot kan dat worden?
Over vijf jaar zijn er wereldwijd 120 miljoen mobiele kijkers.
Dus Toch?
‘k Zal wel eigenwijs zijn, maar ‘k geloof er niet in. Mobiele communicatie ja, maar TV kijken? Kweenie hoor.
De toekomst heet “bereikbarheid” waar dan ook ter wereld.