• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Huis-aan-huisbladen nog steeds populair

Door Peter Wiegman 
op 28 september 2007 

Deze week presenteerde Wegener de nieuwe editie van het bereiksonderzoek naar huis-aan-huisbladen. Het onderzoek is uitgevoerd door Synovate/Interview NSS en betreft een n van bijna 24.000. Da’s een hoop, maar ook wel nodig om hert bereik van titels inzichtelijk te maken. Het rapport maakt een vergelijking met het bereik van landelijke en regionale dagbladen en gaat er prad op dat het bereik van huis-aan-huisbladen hoger is. Beetje lastige vergelijking lijkt me gezien de verschillende verschijningsfrequenties, maar goed. Onderstaand de uitsplitsing van het gemiddelde bereik naar leeftijd. Hou ouder, hoe hoger het bereik. Dat geldt voor alle onderzochte mediumtypen.

Bereik hah-bladen en dagbladen, 2007

Het rapport is hier te downloaden. Een Powerpointpresentatie vind je hier.

Channels: Overige mediumtypen
15.878 x bekeken

Reacties

  1. Rob Fritschy
    28 september 2007 om 12:13

    Het vergelijken van het bereik van HAH-kranten met dat van betaalde dagbladen is inderdaad onzinnig. In de presentatie van het onderzoek worden bovendien de landelijke en regionale dagbladen steeds apart weergegeven. Logisch dat HAH als geheel dan een stuk hoger scoort. Maar de vergelijking is vooral verkeerd omdat de brievenbussen wekelijks worden volgepropt met 6 ongevraagde HAH-kranten terwijl voor een dagblad wordt betaald en de kwaliteit van dat bereik dus aanzienlijk hoger is.

  2. Vincent Leenders
    30 september 2007 om 22:22

    Opvallend dat de gratis dagbladen, inmiddels toch 4 in getal, niet in het onderzoek zijn meegenomen.

  3. Peter W.
    30 september 2007 om 22:34

    @Vincent wel degelijk meegenomen. zie vragenlijst. Wellicht dat de uitkomsten niet zo goed uitkwamen (doelgroep?).

  4. Serge
    1 oktober 2007 om 12:04

    Of dat de gratis dagbladen goede resultaten scoorden.

    Ik vind het jammer dat er in dit soort uitgeversonderzoeken telkens verschillende dingen met elkaar vergeleken worden. In bovenstaande grafiek zie je bijvoorbeeld betaalde dagbladen (landelijk en regionaal), wegener h-a-h en h-a-h totaal. Verderop in het rapport bij waardering en leesduur worden de betaalde dagbladen er ineens eruit gelaten. Slecht dat Wegener daar niet open over is.

  5. Vincent Leenders
    11 oktober 2007 om 20:08

    @Peter: uit een onderzoek van de Nederlandse NieuwsbladPers (NNP) dat donderdag 10 oktober werd gepresenteerd blijkt dat huis-aan-huisbladen in veel gebieden de eerste plaats innemen als belangrijkste bron van lokale informatie. Heb je toevallig dat onderzoek?

  6. Peter W.
    11 oktober 2007 om 20:17

    Dank je Vincent. Dat onderzoek heb ik (nog) niet, maar ik blijf erbij dat hah-bladen een zeer groot zoekmedium vormen in Nederland. Ik zal ’s informeren bij NNP.

  7. Peter W.
    11 oktober 2007 om 22:42

    O, kijk hier alvast een berichtje op Nu.nl.

  8. Vincent Leenders
    12 oktober 2007 om 15:04

    Ik had het berichtje ook opgepikt op nu.nl. Ben het volledig met je eens dat de hah-bladen een vergeten potentieel vormen dat ondersneeuwt in alle digitale geweld. De website van NNP meldt niets over dit onderzoek. Steker nog, het laatst beschikbare onderzoek stamt uit 2004.

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close