• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

De invloed van internet

Door Peter Wiegman 
op 30 oktober 2007 

Op Frankwatching een zeer uitgebreid verslag (zoals we dat van Frank gewend zijn) van de eerste congresdag van Consumententrends. Dat gaan we hier allemaal niet herhalen. Moet u zelf maar lezen. Misschien wel aardig om de trends van Goos Eilander (Trendbox) hier alvast te noemen. Hij presenteerde vanuit het Life and Living-onderzoek ondermeer de volgende ontwikkelingen:

“¢ 16% van de Nederlanders vindt dat door het gebruik van internet het contact met anderen minder persoonlijk is geworden (in 2004 was dat nog 11%)
“¢ 21% daarentegen vindt dat men door internet in het privé-leven met meer mensen contact heeft dan daarvoor (in 2004 was dat nog maar 14%)
“¢ 56% van de Nederlanders kan niet meer zonder de hedendaagse technologie (zoals computers, internet, mobiele telefonie, home entertainment etc.)
“¢ 26% leest minder kranten of tijdschriften dan vroeger omdat ze meer informatie van internet halen
“¢ 87% van de Nederlanders maakt thuis gebruik van internet (vorig jaar nog 84%)
“¢ 63% van de Nederlanders koopt wel eens wat via internet (vorig jaar nog 55%)

Lees verder op Frankwatching.

Channels: Branches Doelgroepen Internet Onderzoeksbureaus
14.430 x bekeken

Reacties

  1. Astrid
    8 november 2007 om 22:55

    Het ziet er naar uit dat we langzaam het onderscheid tussen het traditioneel lezen van kranten en tijdschriften en het online lezen van kranten en tijdschriften moeten gaan opheffen. Bij onderzoeken wordt nog steeds gevraagd of je het laatste nummer van een krant of tijdschrift hebt ingezien. Maar wat nu als je niet de papieren versie van bijvoorbeeld het NRC hebt ingezien, maar wel de online nieuwsbrief hebt gelezen + voor verdieping aanvullende informatie op de NRC-website? Mag iemand zich dan wel of niet tot lezer – en daarmee bereik – rekenen? Een vluchtige blik op de voorkant van een papieren krant geldt immers wel als bereik. Nog markanter wordt het als een uitgave 1-op-1 online wordt gezet, denk bijvoorbeeld aan De Pers. Lijkt me voor bereik toch wel een echte lezer. Maar in de traditionele onderzoeken tel je dan nog steeds niet mee.
    Uit recent eigen onderzoek – zij het verkennend van aard – blijkt dat niet alleen jongeren, maar ook steeds meer tweeverdieners en zelfs ouderen ‘online nieuws grazen’, een of enkele keren per dag een nieuwsoverzicht als nu, sapenda, planet of homepage van mail-aanbieder, bezoeken en doorklikken op interessante artikelen. In de praktijk lezen ze dan toch ongemerkt delen uit verschillende bronnen. Als reden wordt aangegeven dat ze dan altijd het echte laatste nieuws hebben, dat ze vaak niet meer toekomen aan de gewone krant en dat even wat nieuws bekijken ook prima vanaf het werk kan.

  2. Peter W.
    8 november 2007 om 23:49

    @Astrid: klinkt interessant. Heb je misschien wat concretere resultaten van je onderzoeken? Kunnen we daar ’s een posting aan wijden?

  3. Astrid
    9 november 2007 om 09:17

    Om het ‘publicabel te maken, zouden we – OnlineResults – het onderzoek wat breder op moeten zetten. Mocht daar daadwerkelijk interesse voor zijn, dan wil ik het wel overwegen.

  4. Peter W.
    9 november 2007 om 12:12

    hoe meten we die interesse?

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2022 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close