Al diverse keren kwam ik onderstaande uiting tegen, maar had er tot nu toe nooit goed naar gekeken. Het blijkt een campagne van Boomerang Media te zijn. De exploitant van gratis kaarten heeft begin deze maand een onderzoek gepubliceerd naar het bereik van het netwerk en claimt daarmee groter te zijn dan bijvoorbeeld Veronica Magazine, RTL4 en Radio 538. Althans in de doelgroep 18-34 jaar. E.e.a. is weergegeven in een commercial die na het klikken op de advertentie begint.
Via de actiesite kom je vervolgens bij de PDF met het onderzoeksrapport. Op zich allemaal niet heel spannend, maar er is nou eenmaal niet zoveel bekend over het bereik van een kaartennetwerk, dus dan is het best wel eens aardig om naar die cijfers te kijken. Voor de freaks dan hè.
Het totale locatiebereik van Boomerang Media per twee weken campagneperiode is voor de doelgroep 18 t/m 34 jaar 65,5% (2.237.827 personen). Voor de doelgroep 20 t/m 49 jaar is dit 47,1% (3.235.565 personen), voor 18 t/m 24 jaar 75,8% (1.030.181 personen) en voor HBO/WO studenten 88,6% (513.505 personen).
De primaire doelgroep 18 t/m 34 jaar bezoekt gemiddeld 1,4 Boomerang locaties per persoon in de tweeweekse campagneperiode. De bezoekfrequentie per locatie ligt voor deze groep op 2,1 wat resulteert in een “˜opportunity to see‘ van 2,9. De “˜opportunity to see‘ is voor de doelgroep 20 t/m 49 ““ 2,5, voor 18 t/m 24 ““ 4,1 en voor studenten (HBO/WO) 5,8.
Het netto bereik per locatiesegment (netwerk) is als volgt:
“¢ 37% café/bar/restaurant
“¢ 27% MBO/HBO universiteit/bibliotheek
“¢ 12% bioscoop
“¢ 9% sportschool/fitnesscentrum
“¢ 5% schouwburg/theater/concertzaal
“¢ 2% overige locaties.
21% van de locatiebezoekers woont in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag, terwijl 28% uit de rest van west Nederland komt. 9% is afkomstig uit de regio Noord en de regio‘s Oost en Zuid vertegenwoordigen ieder 21%. 58% van de locatiebezoekers komt uit de sociale klassen A en B1, en 53% heeft een HBO/WO opleiding genoten. Het landelijk gemiddelde voor deze twee kengetallen is respectievelijk 48% en 39% (binnen de doelgroep 18 t/m 34 jaar).
In 2 weken ziet 13% van de primaire doelgroep 18 t/m 34 jaar de toiletreclamepanelen minimaal 1 keer. Dit komt neer op 433.498 personen.
Het onderzoek is uitgevoerd door TNS NIPO in de doelgroep 13-49. 10.620 personen zijn geselecteerd in deze leeftijdscategorie waarvan 6.435 respondenten uiteindeijk hebben meegedaan aan het onderzoek. De resultaten van deze 6.435 mensen zijn tenslotte herwogen naar ideaalcijfers uit de Gouden Standaard.
Ja geinig stukje uit “the usual suspects”.
Peter,
Je geeft het onderzoek weer, maar wat is je mening? Is het bereik van de kaarten in de WC nu groter dan RTL of VM of niet? Is het onderzoek gedaan naar de locaties of naar het daadwerkelijk zien van een uiting? Wat gebeurt er als de kaarten op zijn of als de doelgroep tegen de muur van de kerk urineert?
Ik vind het concept van Boomerang goed. Ook begrijp ik dat ze graag bereikscijfers tonen voor de weerbarstige mediaplanners, maar ik geloof niet zo dat een boomerangkaart 1 op 1 te vergelijken is met een TV-commercial of een printadverentie. Wat jij?
Je daagt me uit Gijsbregt zo op de late avond.
Om met je laatste opmerking te beginnen: kwaliteit van bereik en contacten tussen de media onderling zijn m.i. altijd lastig te vergelijken. Daar is dit mediumtype geen uitzondering op.
Het bereik is grotendeels berekend op basis van herinneringen van respondenten. Er is zelfs gevraagd hoe vaak men op een bepaalde locatie naar het toilet is geweest. Dat laatste geeft m.i. wel de creativiteit weer van de meting. Mijn mening? Prima initiatief om het beeik van Boomerang media in kaart te brengen. Daar waar geen of weinig data voorhanden is moet je zelf het voortouw nemen. Je kan er mee de boer op en dat doen ze blijkbaar gezien de campagne.
De vergelijking tussen RTL4 en/of VM laat ik voor rekening van Boomerang. De gemiddelde lezer van dit blog weet dat je dergelijke vergelijkingen van exploitanten met een pak zout moet nemen. Het zet een mediaplanner minimaal even aan het denken en da’s precies wat Boomerag wil.
voorlopig googlet bereik boomerang media wel lekker weg.
@ Peter,
Zitten we er behoorlijk hetzelfde in. Wat Boomering doet is een randvoorwaarde scheppen voor mediaplanners (namelijk bereik “garanderen”). Nu moeten ze vervolgens de voordelen van het mediumtype uitdragen om de marketeers die met mediaplanners hun campagne vormgeven over te halen om met kaarten aan de slag te gaan. Dit zit eerder in umfeld (verder denken dan de WC alleen 😉 en engagement, denk ik zo. Benieuwd of het onderzoek ze gaat helpen.
’t Blijft wel een aardige vorm van forced exposure die toiletreclame. En, als je te veel gezopen hebt, zie je de uiting twee keer. Tellen ze dat ook?