Gisteren maakte Ernst & Young nieuwe resultaten bekend van de ICT Barometer. Dit keer publiceerde het bureau weer de cijfers over het privé gebruik van internet, mail en telefoon op het werk. Dat blijkt nogal een populaire activiteit te zijn. Eerder constateerde Ernst & Young een daling, maar nu is sprake van een forse stijging. We zijn er 4,9 uur per week mee kwijt. In de vorige meting was dat nog maar 3,9. Of de gemeten 4,9 uur een landelijk gemiddelde is, is moeilijk te zeggen. De barometer meet in een groep van directeuren, managers en professionals in het bedrijfsleven en overheid (n = 607).
Het zakelijk mailen en surfen in privé tijd, wat volgens Ernst & Young als compensatie kan worden beschouwd, is het afgelopen jaar gelijk gebleven met 2,4 uur per week. Per saldo betekent dit een toename van 67% per week aan tijd die niet wordt besteed aan ‘werk’.
Met name privé surfen is populair onder de respondenten. Van de 4,9 uur wordt hier per week 2,2 uur aan besteed. Privé e-mailen kost gemiddeld 1,8 uur en privé bellen 1,1 uur per week. Van de respondenten zijn het met name vrouwen en werknemers onder de 35 jaar die oneigenlijk gebruik maken van deze faciliteiten op het werk. Medewerkers onder de 35 jaar besteden drie keer zoveel tijd aan surfen, mailen en bellen voor privé doeleinden dan hun oudere collega‘s, wat neerkomt op ruim vier uur.
Opvallend vind ik de stellingname van Ernst & Young bij de berichtgeving over het onderzoek. Het bureau pleit naast regelgeving voor het afsluiten van websites op de werkplek die niet bijdragen tot de arbeidsproductiviteit. Denk hierbij aan seksgerelateerde sites, spellen- en goksites, chat- en netwerksites en sites als YouTube. Meestal worden dit soort meningen/oplossingen naar aanleiding van een onderzoek gevormd in de markt en worden ze niet panklaar meegeleverd vanuit de bron van zo’n onderzoek. Vreemd.
Zie ook de discussie over dit onderwerp op Marketingfacts.
zit op school moet prive bericht lezen