De Nederlandse televisiekijker mist veel zenders in de tv-gids en het dagblad. Met name het steeds groeiende aantal afnemers van digitale televisie onderschrijft dit gemis. Maar liefst 39% van deze groep geeft aan veel zenders niet te kunnen vinden ten opzichte van 10% van de kijkers van analoge televisie. Dit blijkt uit onderzoek over televisiekijken dat onderzoeksbureau Trendbox heeft verricht onder een representatieve steekproef van 500 personen. Dit in opdracht van Veronica Uitgeverij.
Digitale televisie
Volgens het onderzoek beschikt inmiddels bijna de helft (44%) van de Nederlanders over digitale televisie en dit aandeel zal de komende jaren fors blijven toenemen. Er wordt met name digitale televisie gekeken via de kabel (in 72% van de gevallen). Digitale kijkers beschikken over het algemeen over meer zenders dan analoge kijkers en voelen zich nogal verloren in dit woud aan mogelijkheden zo blijkt. Zo zijn digitale kijkers vaker het overzicht kwijt en hebben daardoor het gevoel leuke programma‘s te missen. Ook geven digitale kijkers vaker aan zenders uit hun specifieke zenderpakket in programmagidsen te missen dan “˜analoge‘ kijkers (39% vs. 10%). Kortom, met name de digitale kijker ziet door de bomen het bos niet meer. En daar heeft Veronica Uitgeverij nu een nieuwe gids voor bedacht: Totaal TV. Kijk zo’n onderzoek komt nooit zomaar uit de lucht vallen . . . . Overigens is Totaal TV niet geheel nieuw. Het is de opvolger van TV Satellite. Logische stap gezien de marktontwikkelingen.
Samen tv kijken
Uit het onderzoek blijkt tevens dat tv-kijken een sociale aangelegenheid is. Een overgrote meerderheid (80%) kijkt meestal samen met anderen naar de televisie. Dit samen kijken leidt regelmatig tot meningsverschillen. Zo heeft bijna de helft van de ondervraagden van tijd tot tijd onenigheid over wat er wordt gekeken of gekeken gaat worden. Jongeren en personen uit meerpersoonshuishoudens hebben hier vaker last van (67%, 55%). Om hun favoriete tv-programma toch niet te missen kiezen vier op de tien Nederlanders er in een dergelijk geval voor op een ander tv-toestel te kijken. Men kiest er dan eerder voor om zelf te verkassen (29%) dan dat de ander (9%) wordt verzocht ergens anders te gaan zitten kijken.
Irritaties
Ondanks de voorkeur voor samen tv-kijken leidt dit ook tot grote irritaties, zappen door medekijkers is daar een goed voorbeeld van. Ook mensen die bellen of praten tijdens het televisie kijken, weten aardig te irriteren. Zeven op de tien Nederlanders geven aan zich aan deze vormen van huiskamergedrag te ergeren. Zelf gebeld worden bij het voor de buis zitten, is ergernis nummer één. Bijna driekwart van de ondervraagden geeft aan zich hieraan te storen.
Programmagegevens
Gemiddeld genomen gebruikt de tv-kijker twee bronnen om achter het programma aanbod te komen. Veruit het meest populaire medium om te achterhalen wat er op de buis komt, is nog altijd de televisie gids (67%), met afstand gevolgd door Teletekst (35%). Een ruime meerderheid (56%) geeft ook aan de vertrouwde gids de meeste prettige manier te vinden om achter het programma aanbod te komen. Ook gebruikt men internet, kranten, tijdschriften en aankondigingen op televisie als informatiebronnen. Digitale kijkers gebruiken naast de televisiegids ook wel de EPG, een elektronische televisiegids (33%). Echter, de gewone televisiegids wordt ook door digitale kijkers als meest prettig ervaren om achter het programma aanbod te komen (56% gids, 12% EPG).
Op de site van de Telegraaf staat over dit onderzoek:
“Ondanks de ergernissen kijken Nederlanders niet graag in hun eentje televisie: 80 procent wil het liefst met anderen voor de buis hangen.”
Dat verklaart m.i. meteen de hogere engagement voor print en TV via internet.