Zoals eerder gemeld rapporteert de Stichting KijkOnderzoek (SKO) dit jaar voor het eerst ook het uitgestelde bekijken (UGK) van televisieprogramma’s. Op totaalniveau werd dit altijd al meegenomen in de kijkcijfers, maar nog niet eerder uitgesplitst naar programmatitels. Vanochtend dan het eerste persbericht met de kijkcijfers inclusief UGK. Als je de cijfers vergelijkt met die van een week eerder kom je tot het aantal uitgestelde kijkers per programma. Voor de top 10 van week 1 2008 ziet dat er zo uit (kijkers x 1.000):
Wie is de Mol trok in de eerste week ruim 100.000 uitgestelde kijkers boven op de 1,8 miljoen kijkers die het aanvankelijk had op de uitzenddag. SKO meet overigens alleen de uitgestelde kijkers van een week na uitzending, anders zou je nooit tot definitieve cijfers kunnen komen. Boer zoekt vrouw staat in de top 10 op een mooie tweede plaats als het gaat om het aantal uitgestelde kijkers. Nieuws en sport zijn zoals verwacht geen progromma’s voor UGK. Het aantal uitgestelde kijkers staat hier op nul.
Overigens is de kijktijd van televisie in de eerste twee weken weer toegenomen. In de eerste week 3% en in de tweede week maar liefst 9%. Als heel januari voorbij is zal ik daar verder aandacht aan besteden.
In de nieuwsbrief van Carat stond deze week een aardige opinie ten aanzien van de bruikbaarheid van de UGK-cijfers: “Een verandering in meting van TV is nodig als ook het gebruik daarvan verandert. Met het feit daar genomen dat steeds meer mensen niet “˜live‘, maar later naar een opgenomen programma kijken is daar ook niet meer aan voorbij te gaan. Maar programma‘s worden ook, niet minder waar, opgenomen om de commercialblokken door te kunnen spoelen. Wat dat laatste betreft is het de vraag of de adverteerder met de huidige technieken blij kan zijn? Gezien de veranderingen op zender- en programmaniveau minimaal zijn, is de vraag of de verschillen bij de reclameblokken de commotie wel waard zijn?
Tot nu toe zijn grote verschillen, niet groter dan 1%, ook in de reclameblokken niet waar te nemen en lijkt het doorspoelen van de kostbare reclamezendtijd wel mee te vallen.”
UGK voegt dus (tot dusver) 1% tot max 5% toe. De mogelijkheid voor asynchroon kijken worden steeds groter, niet alleen in tijd, maar ook qua device en qua locatie (mobiel, laptop, embeds op iemands blog, etc). Het volgen van de kijker zal daarmee tot kunst verheven worden.
Mits men deze kijkers kan volgen, dan is het interessant om te zien of 1) de balans verder uitslaat dan 1-5% voor UGK en 2) of het UGK de afname in kijktijd kan compenseren.
Let wel Gijsbregt dat UGK alleen iets toevoegt op programmaniveau. Voor totaal kijktijd TV, zoals gemeten door SKO, gebeurt er niks aangezien UGK daar al in zat. Er wordt uitsluitend een onbekend stukje UGK toebedeeld aan programma’s.