In de middagsessie van het MWG Congres blijkt dat niet alleen de seniorendoelgroep van voor de lunch omgeven is van clichées. Ook de jongerendoelgroep is er mee behept. Of scherper nog, de jonge allochtonen. Programmadirecteur Mezen Dannawi van radiozender FunX kwam dit uitleggen. En hij kan er over meepraten. Zelf Antilliaan met een Libanese afkomst, of zoals hij het zelf zegt “een zelfmoordterrorist die te laat afgaat”. FunX dus. Een radiozender vooral te beluisteren in de vier grote steden. Daar heeft het station een leidende positie in de doelgroep 15-24 jaar en laat het stations als Radio 538 en Caz achter zich. Maar wat is het voor een zender? Het beeld heerst dat alleen allochtone jongeren er naar luisteren. Een ‘documentaire’ van Geenstijl’s Rutger van Castricum kan daar niet veel aan veranderen. Toch richt de zender zich op de totale groep jongeren.
Volgens Dannawi zijn de jongeren van vandaag wel degelijk maatschappelijk betrokken en hangen ze weer traditionele waarden aan zoals familie, religie en respect. Dat zou voortkomen uit de ontwikkeling zoals die door McKinsey is beschreven waarin jongeren van zorgeloos naar onzeker gaan. De moderne media en vooral sociale media helpen daarbij om expressie te geven aan die ontwikkeling. Infosharing en shared experience zijn termen die over de bühne gaan. De presentatie verzandt enigszins in een salestalk die Dannawi niet nodig heeft in deze setting.
Michiel Buitelaar (Endemol) is ingevlogen om het boerenverstand te laten werken. Boer zoekt verstand zeg maar. Buitelaar heeft een b(r)oertje dood aan cijfers en statistieken. Die produceren in zijn ogen veel onzin. Onzin om vooral media mee te vullen. “Statistieken zijn op zich prima maar laten zich ook prima misbruiken. Ik moest eens voor een werkgever de omzet per klant per maand over twaalf jaar uitrekenen. Totale onzin!”
“Je moet vooral kritisch denken over al die cijfers en rationele dingen. Neem nou die 5 miljoen gebruikers van Hyves. Dat kan nooit. Deel maar ’s de omzet door het aantal klanten per maand. Voor die paar centen per maand komt niemand z’n bed uit. Bovendien denk ik dat dat soort sociale media straks helemaal gaan verdwijnen. Al die functionaliteiten zitten straks in applicaties.”
Ook bij Twitter heeft Buitelaar zo z’n twijfels. “Is er markt voor Twitter? Vast wel, maar je kunt er geen stuiver mee verdienen.”
Wat voor cijfers geldt, geldt ook voor buzzwords. Crossmedia, vidoe on demand, IPTV. “Leg dat maar ’s uit aan je schoonmoeder. Als die het begrijpt dan is het goed. Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Geldt ook voor je klanten zien en horen. Kijken en luisteren naar je klanten, daar leer je heel veel van. En over kijken gesproken. Dat meten van het kijken naar televisie in uren, wat de norm is, daar geloof ik niks van. Tijdens de WC meet dat ding gewoon door. Ze moeten de impact meten. Er is nog nooit een mediaplanner aan mijn bureau geweest toen ik miljoenen uitgaf aan media hoe de verkopen zijn gegaan. Dat moesten ze ‘ns doen.”
Waarvan akte . . . .