De laatste sessie van het MWG Congres vandaag begon met een interview met Fons van Westerloo, tegenwoordig actief in de Raad van Advies bij RTL Nederland. Dagvoorzitter Humberto Tan, bekend van o.a. RTL Voetbal, liet om die reden het interviewen graag over aan Alex de Vries van De Telegraaf. En die wilde uiteraard het echte verhaal weten over het vertrek van Van Westerloo als directeur van RTL Nederland.
Niks nieuws kon De Vries Van Westerloo ontfutselen. De plannen om iets anders te gaan doen waren al bekend en die zijn gewoon iets naar voren gehaald. Maar er zat toch een ondertoon in de antwoorden van Van Westerloo. “Ik ben altijd bezongen om de dingen die ik deed en nu was dat niet zo.” Hij duidde daarmee op de Talpa-deal die niet tot de gewenste kijkcijfers heeft geleid. Aan de andere kant heeft RTL Nederland wel een recordjaar achter rug als je kijkt naar de spotomzet. € 344 miljoen om precies te zijn. Da’s behoorlijk.
De Vries vraagt aan Van Westerloo waarom hij dan zo bezongen is in het verleden. Daarmee duidend op de successen die hij heeft gehad met AT5, RTL5 en SBS. Het geheim: gewoon snoeihard werken. Zeven dagen in de week. Zondagochtend om 10 uur denken, ha heerlijk we kunnen weer. Plus nog wat helpende handen. Ingeval van SBS noemde Van Westerloo Procter & Gamble die meteen een miljoen stortte bij aanvang en zei: “We gaan jullie helpen”. Ook TMP, destijds het grootste mediabureau, sprak die belofte uit. En niet te vergeten het bloot dat op de late avond SBS snel in het zadel hielp.
Een mooi en snel verteld verhaal dat zo snel ging dat de schrijver dezes niet alles bij kon houden. Zij die Van Westerloo kennen vergeven mij dat.
Klein piemeltje
Het toetje van de dag was een bioloog, Willem Beekman, die het steeds maar had over kleiner groeien. Bladeren van kleinkruiskruid en pioenrozen die gedurende hun ontwikkeling verworden tot een “klein piemeltje”. Kleiner groeien was de aanduiding die Beekman hiervoor gebruikte. Deze vorm van groeien werd als metafoor gebruikt voor de ontwikkeling van personen en organisaties. Je hoeft niet altijd groter en groter te groeien. Ontwikkeling kan ook heel goed in kleine dingen zitten.
Of de ontwikkeling van een rups, waarin het popstadium gelijk staat aan de midlife-crisis. Bent u er nog? Ik geef toe het is laat, maar Beekman typeerde dit als het gouden moment. Poppen worden of helemaal van goud of hebben een randje van goud als ze omvormen tot een vlinder. Denk daar aan als u in uw midlife crisis ook aan het verpoppen bent. Het brengt iets moois. Oftewel, er is goud aan de horizon.
Tijd voor een bier aan de bar! Graag tot morgen.