Dominique Weesie van News Media (o.a. Geenstijl.nl) gaf het zelf al aan: “Fleischbaum in pak, dat zie je niet veel.” Fleischbaum is de naam die Weesie gebruikt als afzender voor zijn bijdragen op Geenstijl.nl en Fleischbaum komt vandaag op het MWG Congres voor een zaal vol “paarse broeken” vertellen waarom Geenstijl.nl en alle andere producten van News Media zo succesvol zijn. Zonder ook maar één euro aan marketing te hebben uitgegeven. Passie, dat is waar het om draait. Het businessmodel volgt dan vanzelf wel. Niet andersom. Weesie plugt zijn bedrijf “stijlloos” op het podium en krijgt de lachers op zijn hand met de filmpjes van Rutger. Die zagen we al wat vaker voorbijkomen afgelopen dagen. Dit keer figureert Rutger in een campagne van de landmacht. Ja, u leest het goed. Een campagne. Van de landmacht.
De campagne voor defensie is een zeer treffend voorbeeld van het gebruik van nieuwe media, in combinatie met contentintegratie. Precies in de doelgroep. Weesie vertelt dat het een zeer uitgekiend concept is dat in nauw overleg met defensie is opgesteld. De top van defensie inclusief de desbetreffende staatssecretaris spreekt nu al van het nieuwe werven. Oordeelt u zelf (in totaal zijn er 10 filmpjes gemaakt).
User generated content, waar de paarse broeken altijd mond van vol hebben, bestaat niet in de ogen van Weesie. Je hebt altijd een filter nodig om te beoordelen wat wel en wat niet goed is. Noem het redactie. 50% van de berichten op Geenstijl zijn overigens wel ontstaan door input van lezers. Dagelijks komen er 170 links en 300 emails binnen waar het redactionele filter overheen gaat. “Het gros is bagger . . .”
De paneldiscussie sloot naadloos aan bij de presentatie van Weesie. Marco Derksen (Marketingfacts) had achtereenvolgens Marque Joosten (Zomoto), Herman Kienhuis (ilse media) en Remco de Graaf (Zoom.nl) en Weesie zelf aan tafel. De boodschap was dat er voor adverteerders nog een hoop kansen liggen in het creatief omgaan en inkopen van nieuwe media en mogelijkheden. Derksen stelt dat de mediabureaus erg gericht zijn op het plat inkopen van display advertising zoals banners en buttons, maar Weesie weet dat ze bezig zijn met een inhaalslag. Vooral in het laatste jaar.