De postings zijn wat dunner gezaaid de laatste tijd hier. Alle tijd is gestoken in het Jaarboek Bruto Mediabestedingen 2007 van Nielsen Media Research. Een jaarlijks schrijfuitje (ruim 150 pagina’s, 80 tabellen en grafieken) waarover vandaag een persbericht is verschenen. Het boek is er nog niet (gaat nu snel naar de drukkert), maar het persbericht geeft alvast een sneak preview. Het totale bruto budget voor producten en diensten in Nederland bedroeg in 2007 ruim € 6,1 miljard. Dit is een stijging van 8% ( € 400 miljoen) ten opzichte van 2006 en hiermee is voor het eerst de grens van € 6 miljard gepasseerd. Alle mediumtypen noteerden een groei, behalve vaktijdschriften, bioscoop en nieuwsbladen.
Het persbericht van Nielsen gaat verder: Opvallend was de afvlakking van de groei van het mediumtype internet (online display advertising). In 2006 werd er een groei van 36% genoteerd, in 2007 is deze groei gedaald tot 9% en kwamen de bestedingen uit op € 224 miljoen. Dagbladen noteerden voor het eerst sinds drie jaar een bovengemiddelde groei en zagen de mediabestedingen toenemen tot ruim € 872 miljoen (+12%). Out of home kwam uit op ruim € 263 miljoen (+13%) en ook radio zag de bruto mediabestedingen toenemen tot ruim € 535 miljoen (+11%). Televisie noteerde een toename van 9% en passeerde de grens van € 3 miljard.
Voor publiekstijdschriften was er in 2006 nog sprake van een lichte daling van 2%, maar in 2007 namen de bestedingen toe met 2% tot bijna € 430 miljoen. Drie mediumtypen hadden te maken met afnemende bruto mediabestedingen: bij nieuwsbladen daalden de bestedingen met 3% ten opzichte van vorig jaar en kwamen uit op € 7,7 miljoen, vaktijdschriften noteerden € 222,7 miljoen, ook een daling van 3% en bioscoop daalde met 2% tot € 16,8 miljoen.
Nielsen registreerde in 2007 ruim 20.000 adverteerders die een gemiddeld budget hadden van bijna € 300.000. Er waren 262 adverteerders die meer dan € 5 miljoen besteedden, gezamenlijk hadden zij een aandeel van 67% (€ 4 miljard) in de totale bruto mediabestedingen. Deze groep adverteerders had hiermee een gemiddelde besteding van bijna € 16 miljoen.
In de top 5 van de grootste adverteerders is alleen de top drie veranderd ten opzichte van vorig jaar. Unilever Foods (€ 124 miljoen) is één plaats gestegen en staat op 1, gevolgd door KPN (€ 116 miljoen), die van een derde plaats komt. Unilever Home & Personal Care (€ 104 miljoen) staat op de derde plaats en is dus twee plaatsen gezakt. Proctor & Gamble (€ 81 miljoen) en L‘Oréal (€ 72 miljoen) staan op de vierde en vijfde plaats.
“Televisie noteerde een toename van 9% en passeerde de grens van € 3 miljard”.
In het bericht https://mediaonderzoek.nl/1124/netto-bestedingen-televisiereclame-7/
“De netto bestedingen aan televisiereclame zijn in 2007 met 6,8% gestegen tot een totaal van € 851 miljoen.”
Wat is nu waar? 3 miljard is wel heel veel meer dan € 851 miljoen.
Het verschil zit ‘m in bruto en netto. De eerste is volgens tariefkaart en zonder speciale kortingen en prijsafspraken, netto is wat er daadwerkelijk betaald is voor de exposure. Inderdaad is het zo dat de verschillen zo hoog kunnen oplopen zoals bij televisie het geval is.
Je zou ook kunnen zeggen dat bruto de mediadruk weergeeft en netto de geldstroom om de markt.
@peter: Dank! En dat verschil tussen bruto en netto is kleiner in de andere kanalen? netto=geldstroom snap ik. wat bedoel je met mediadruk?
iets anders: mediauitgaven internet is zonder search en affiliate. Incl search en affiliate werd de online media uitgaven werden voor 2007 geschat op 600 miljoen volgens een bericht op marketingfacts http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080305_bruto_mediabestedingen_in_2007_ruim_61_miljard_euro/
kan jij dit beamen? Ik schrijf een derde update va mijn handboek zoekmahcine marketing en zou graag deze cijfers met bronvermelding opnemen.
mediadruk is de hoeveelheid mediaruimte/exposure/GRP’s die zijn ingezet voor een campagne.
zo’n getal wat je daar noemt is inderdaad geen raar getal.