Online marketingbestedingen stijgen tot 45%

E-Profile maakte op TCD het resultaat bekend van het jaarlijkse onderzoek naar de ontwikkelingen in Direct Marketing, uitgevoerd in samenwerking met Twinkle en IDMK. Voor het eerst gaf geen enkele direct marketeer aan minder geld te gaan besteden aan online- en e-mailmarketing. De marketeer gaat in 2008 al zijn online uitgaven verhogen: voor de website met 35%, e-mailmarketing stijgt met 44% en webvertising met 28%. De klassieke advertentie in krant of tijdschrift is de grote verliezer, zowel de inzet als de bestedingen hieraan gaan ook dit jaar verder dalen.


Online Marketing is Direct Marketing
DM staat op het snijvlak van de oude en nieuwe media. Verrassend genoeg antwoordt 82% van de respondenten op de vraag of de oude DM-principes ook werken voor digitale media, met “ja”. En 75% met “nee” op de vraag of DM dialoog is. Hiermee lijken behavioral targeting, dialogue marketing en overige innovaties nog niet op de kaart te staan. Toch onderschrijft tweederde van de marketeers de stelling “Online Marketing is DM”. Ook wordt online marketing volwassen, wat blijkt uit het feit dat nog maar 37% van de respondenten denkt dat direct mail door e-mail wordt vervangen. E-marketing is daarmee niet langer een wondermiddel, maar heeft zijn vaste plaats in de mediamix.

New Business
Waren vorig jaar de contactmomenten vooral gericht op bestaande klanten middels cross- en up-selling, dit jaar neemt het aantal contactmomenten met prospects flink toe. Zo‘n 45% van de bedrijven had vorig jaar minder dan vier contactmomenten met prospects. In 2008 wil 44% meer dan acht contactmomenten hebben. Directe verkoop middels DM is echter op z‘n retour. In 2007 noemde bijna 61% directe verkoop nog als doel, dit jaar is dat 45% , een daling van bijna 25%.

Opt-In en Infofilter
Met een toename van 15% maakt 69% van de dm‘ers gebruik van Infofilter, tevens is de Opt-In policy bij ruim tweederde van de bedrijven gemeengoed geworden. In 2007 lag dit percentage nog ruim onder de 50%. De zelfregulerende werking van deze maatregelen toont aan dat de branche verder professionaliseert.

Bron: DDMA

7.961 x bekeken
Scroll naar boven