Wat één wedstrijd al niet kan doen. De Oranje-index is na de historische zege op Italië tot een recordhoogte gestegen. Trendbox en TBWA meten 1.072. Twee jaar geleden tijdens de WK stond de thermometer op 1.060. Maar liefst 71% van de Nederlandse bevolking denkt dat Oranje de kwartfinale haalt, de interesse in het EK-toernooi is na de eerste poulewedstrijd gegroeid met 14% en ook de betrokkenheid bij Oranje wordt alsmaar groter. Na de overwinning op Italië praat 22% nu dagelijks over Oranje en het EK. Dat vind ik overigens best wel laag, maar goed da’s mijn mening.
Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het EK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het EK en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.
Zoals kon worden verwacht heeft de start van het EK en de gewonnen wedstrijd tegen Italië de publicitaire indicator een enorme impuls gegeven. De vorige meting liet nog een waarde van 1048 zien, nu staat de publicitaire indicator op 2299. Deze waarde ligt net boven de waarde op hetzelfde moment gemeten in 2006. Verder heeft ook de grote mediabelangstelling voor Oranje
ervoor gezorgd dat nu al de maximale publiciteitswaarde uit 2004 is overtroffen.
De commerciële indicator stijgt van 1129 naar 1505 en komt na de eerste groepswedstrijd in de buurt van de commerciële waarde uit 2006 (1578). De start van het EK laat een toename van EK gerelateerde tv-commercials zien, maar dit aantal is nog altijd fors minder dan twee jaar geleden. Opvallend is wel dat het aantal EK advertenties in kranten en magazines blijft groeien en groter is dan rondom het WK in 2006. Op de winkelvloer lijken alle commerciële Oranje troeven nu in de schappen te liggen.
De expert indicator stijgt fors van 125 naar 140. De stijging is vooral te danken aan de voetbalexperts. Na de geweldige wedstrijd van afgelopen maandag is het vertrouwen van de experts in Oranje gegroeid en zij zien de kansen in een succesvol toernooi toenemen. Verder ziet het panel niet veel veranderingen in de basisopstelling voor komende vrijdag. Het marketingpanel
geeft aan dat de oranjebeleving en betrokkenheid van de consument nu alleen maar verder zal toenemen. Op dit moment ziet het panel de Welpies (Albert Heijn) en Oranje spelertjes (Super de Boer) als beste Oranje promoties, dit omdat ze simpel en massaal zijn.
Na de overwinning op ItaliĆ« praat 22% nu dagelijks over Oranje en het EK. Dat vind ik overigens best wel laag, maar goed da‘s mijn mening.
Je moet er wel even rekening mee houden dat tot de Nederlandse bevolksinggroep van alles behoort. Dus ook mensen die nog niet kunnen spreken en van buitenlandse komaf.
Toch ?
De daling is inmiddels ingezet. Na de uitschakeling van Nederland staat de index nu op 846.