De oplage van de tijdschriften is in het eerste kwartaal van dit jaar redelijk stabiel gebleven ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2007. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers van HOI Instituut voor Media Auditing (HOI). De kernoplage bleef hetzelfde en de totale oplage nam 1% toe. In absoluten: de kernoplage staat op bijna 20 miljoen en de totale oplage kwam uit op 26,1 miljoen. De grootste groei zit bij de special interest- en populair wetenschappelijke bladen. Een groot deel van de groei wordt veroorzaakt door 15 nieuwe titels die een gezamenlijk oplage hebben van 1,2 miljoen oplage. Meer dan de helft van die oplage hoort bij gratis titels waarvan Zorgbelang met ruim 500.000 de grootste is.
Zorgbelang komt ook voor in de top 10 van grootste titels. Die top 10 wordt overigens aangevoerd door Kampioen van ANWB, dat al sinds jaar en dag de grootste titel is binnen de publieksbladen.
In de top 10 vinden we ook Villa d’Arte dat wat mij betreft ook een gratis titel genoemd mag worden. Geldt ook voor Vrouw, dat als vrouwenblad meegeteld wordt. Overigens is de oplage van alle gratis titels met 15% gestegen naar ruim 3 miljoen exemplaren. Zij zijn dan ook voor het grootste deel verantwoordelijk voor de groeicijfers in de markt.