The Nielsen Company, in veel landen leverancier van kijk- en surfcijfers, heeft de eerste vergelijkbare cijfers in de Verenigde Staten gepubliceerd over video en televisie gebruik op de “three screens”. Dat zijn televisie, internet en mobiele toestellen zoals telefoon en PDA. Het rapport toont aan dat de zogenaamde “˜screen time‘, de tijd die de gemiddelde Amerikaan doorbrengt achter een beeldscherm, blijft groeien. Televisiekijkers keken meer televisie dan ooit. Nielsen rapporteert 127 uur en 15 minuten in mei 2008. Dat is meer dan 4 uur per dag!!
De tijd die ze spenderen aan internet groeide met 9% ten opzichte van vorig jaar en kwam uit op 26 uur en 26 minuten per maand. Tegelijkertijd bekijkt een klein maar wel snel groeiend aantal internetters online video‘s (2 uur en 19 minuten per maand). Ook het gebruik van de mobiele telefoon voor het bekijken van online video‘s nam toe (3 uur en 15 minuten per maand).
Het persbericht van Nielsen zegt verder dat het televisielandschap in de Verenigde Staten in steeds comlexer en digitaler wordt. In mei 2008 ontving 65% van de VS-huishoudens zowel digitale- als satelliettelevisie en beschikken ze over bijna 160 kanalen. Tevens heeft 25% van de Amerikaanse huishoudens DVR on Demand en 35% Video on Demand. Overigens vertegenwoordigt uitgesteld kijken minder dan 5% van de totale kijktijd, aldus Nielsen.
220 miljoen Amerikanen hebben thuis of op het werk toegang tot internet, 73% (162 miljoen Amerikanen) is online geweest in mei 2008. Video‘s op internet bekijken is geen nieuwigheid meer; 119 miljoen unieke bezoekers hebben 7,5 miljard video streams bekeken in mei 2008. In het eerste kwartaal van 2008 bezaten 91 miljoen Amerikanen een mobiele telefoon die geschikt is om video‘s te bekijken, dit is 36% van alle mobiele telefoon abonnees in de V.S.
Nielsen: “Voor consumenten onder de 24 jaar veranderd web video de definitie van internet. Deze personen gebruiken minder vaak het internet dan oudere consumenten, maar spenderen een groter deel van hun tijd aan het bekijken van video‘s. Kinderen tussen de 2 en 11 jaar bijvoorbeeld zijn relatief weinig te vinden op het internet (4:58 uur) in vergelijking met volwassenen van 35 ““ 44 jaar (38:47 uur), maar gebruiken hun tijd vaker om video‘s te bekijken dan om hun e-mail of traditionele websites te bekijken.”
Het rapport (4 pagina’s PDF) is hier te bekijken en zal elke maand geupdate worden.