Het Cebuco heeft in een persbericht en bijbehorende presentatie bereikcijfers gepubliceerd over het bereik van dagbladportals. Volgens de berekeningen van Cebuco en de cijfers van STIR is het bereik in de eerste helft van 2008 38% gestegen in vergelijking met de eerste helft van 2007. Maandelijks brengt 47% van de Nederlanders (6,3 miljoen personen van 13 jaar of ouder) een bezoek aan één of meer dagbladportals. Naast het gestegen bereik nam ook de frequentie en het gemiddeld aantal gelezen pagina’s toe.
De groei van meer dan 50% onder jongeren zorgt ervoor dat deze groep bijna net zo vaak op de sites te vinden is als volwassenen. Senioren maken een inhaalslag en zoeken vaker het nieuws op. Verder brengen mannen vaker een bezoek aan de sites dan vrouwen.
De harde kern van de bezoekers is echter te vinden in de leeftijdcategorie 20-49 jaar. Zes van de tien personen uit deze groep leest met grote regelmaat de online krant. Daarnaast is er een sterk verband zichtbaar tussen het publiek en de opleiding en welstand van de bezoeker. Hoog opgeleide, welgestelde internetters zijn veel vaker op dagbladsites te vinden dan personen met een laag inkomen of lage opleiding.
Opmerkelijk is het enorme bereik onder boodschappers, de personen in het huishouden die verantwoordelijk zijn voor de boodschappen. Het merendeel van deze doelgroep bezoekt de dagbladsites. Voor boodschappers met kinderen geldt dit in versterkte mate.
Aantal visits per bezoeker neemt toe
Het aantal bezoeken (gemiddeld per maand) komt in het eerste halfjaar uit op 105 miljoen, een stijging van 69% in vergelijking met 2007. Gemiddeld legt een bezoeker 17 visits per maand af. Dat was in 2007 nog 14. Vooral mannen zijn frequente dagbladportal-bezoekers, namelijk 20 keer per maand. Per sitebezoek worden gemiddeld 4 tot 5 pagina‘s bekeken. De online dagbladen zijn dus niet alleen in bereik gestegen, ook de gebruiksintensiteit neemt toe.
Vorige week publiceerde het NUV een vergelijkbaar bericht over de groei van tijdschriftsites binnen STIR.