Uit onderzoek in opdracht van IAB Nederland blijkt dat 30% van de Nederlanders en 53% van de jongeren (16-24 jaar) het interessant vindt om reclame te ontvangen op de mobiele telefoon, mits hier een beloning tegenover staat. Het onderzoek is gebaseerd op marktanalyse, consumentenonderzoek, expertonderzoek en expertinterviews. Voor het consumentenonderzoek zijn online 1.000 respondenten (representatief voor de Nederlandse bevolking, jongeren en mobiele internetters) gevraagd naar hun houding ten aanzien van en mening over Mobile Advertising. Tevens hebben 60 marktdeskundigen, waaronder applicatiepartijen, uitgevers, operators, infrastructuurleveranciers, adverteerders en mediabureaus, hun visie over de ontwikkelingen op de Nederlandse markt gegeven. Daarnaast heeft Yankee Group op basis van hun eigen data een analyse gemaakt van de Nederlandse markt en hebben zij met 32 experts (waaronder Launch Partners) face-to-face interviews en sessies over het thema gehouden.
Van juli tot en met oktober 2008 heeft in opdracht van het IAB het eerste onderzoek plaatsgevonden, dat inzicht geeft in de mogelijkheden en status van Mobile Advertising in Nederland. De doelstelling is enerzijds educatie van met name adverteerders en mediabureaus. Anderzijds is het streven de industrie een spiegel voor te houden, door de opvattingen ten aanzien van Mobile Advertising van adverteerders en consumenten weer te geven.
Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door de volgende Launch Partners uit de gehele mobiele waardeketen: Adfortel, Alcatel-Lucent, Blyk, La Comunidad, DQ&A, GroupM, Hi, IceMobile, i-wood, IlseMedia, Kobalt, KPN, Mads, Marvellous, Media:edge, Mediacom, Mindshare, Outrider, Telegraaf Media Nederland, Starcom, T-Mobile, Vodafone, WebAds. De volledige onderzoeksresultaten en de data tabellen zijn na 30 oktober in rapportvorm verkrijgbaar. Alle informatie over het onderzoek is dan te vinden op: www.mobileadvertisingresearch.com.