Op dinsdag 18 januari a.s. presenteert Stichting Reklame Rakkers de resultaten van het eerste grootschalige onderzoek naar media en reclame gericht op kinderen. Het kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek is uitgevoerd onder 1.915 kinderen tot en met 12 jaar en een discussiegroep van 18 ouders. De resultaten zijn zonder meer opmerkelijk te noemen.
Zo laten zowel scholen als ouders op het gebied van “˜media en reclame‘ belangrijke steken vallen in de opvoeding van kinderen, die onbeschermd ontvankelijk blijken voor alle soorten van commercie. Naast de presentatie van de onderzoeksresultaten zal tevens het eerste lesmateriaal officieel worden aangeboden aan de directeur van de Icarus Basisschool. Daarna wordt het lesmateriaal in groep 6 getest. Het lespakket wordt landelijk tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (25-29 januari) geïntroduceerd.
Reklame Rakkers wil het thema “˜media en reclame‘ een plek geven in het onderwijs op Nederlandse basisscholen, maar richt zich ook op de thuissituatie met educatieve middelen voor kinderen en ouders. Reklame Rakkers heeft tot doel de mediavaardigheid en het commerciële bewustzijn van kinderen tot en met 12 jaar te vergroten. Het educatieve programma heeft geen winstdoelstelling en is een unieke samenwerking tussen de overheid, universiteiten, maatschappelijke organisaties, Nederlandse media, de communicatiebranche en het bedrijfsleven.