Vandaag publiceert NOM de nieuwe jaarrapportage van de NOM Print Monitor. Het rapport bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en tijdschriften in de periode januari t/m december 2008. In deze periode hebben 25.371 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 13,7 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. De Telegraaf blijft het grootste landelijke dagblad met een gemiddeld bereik van 15,7%. Bij de tijdschriften staat Kampioen bovenaan met een gemiddeld bereik van 38%.
Nieuwe titels
Vanaf januari 2008 is een aantal nieuwe titels in de NPM gemeten: Mind Magazine, Grazia, Wetenschap in Beeld, Royalty, Yoga, Hollands Diep, Gala, Zoom.nl, Felderhof. Vanaf juli 2008 zijn de volgende titels in de meting opgenomen: next.one, Mediazine, Kek mama en Landleven.
Een aantal titels dat in de NOM Print Monitor wordt gemeten, is in de loop van 2008 door hun uitgevers uit de markt gehaald; dat betekent dat de meting van deze titels in de NPM is gestaakt. Het gaat om de volgende titels: Rails, DAG, Gala, next.one, ELLEGirl, Teletubbies, Carp en Triv!. Al deze titels zijn in de huidige publicatie van de NOM Print Monitor niet meer opgenomen.
Nieuwe gegevens / vernieuwingen
In de eerste publicaties van de nieuwe NPM is een aantal nieuwe gegevens over dagbladen opgenomen: dageditiebereik in de vorm van leeskansen en leesduur voor de doordeweekse edities en weekendedities.
Voor de tweede keer worden de gegevens over de opbouw van bereik in de tijd voor tijdschriften opgeleverd. Daarmee is de zogenaamde time planning voor tijdschriften mogelijk.
Volgende publicaties
Zoals altijd is de publicatie van de NOM Doelgroep Monitor ongeveer een maand na oplevering van de NOM Print Monitor. De volgende publicatie van de NOM Print Monitor wordt in het najaar van 2009 verwacht. Dan zullen de gegevens over juli 2008 t/m juni 2009 gepubliceerd worden.
Onderstaand de waslijst van gegevens, waar ik de diverse advertentiecombinatie even heb uitgehaald om het overzichtelijk te houden.