Vandaag kwam Multiscope met een alleraardigst onderzoek over de bekendheid en het gebruik van sociale netwerken in Nederland. Het Bosche bureau vroeg naar de bekendheid van de diverse netwerken, het al of niet hebben van een profiel en het aantal uren dat men gebruik maakte van die sites. Mooi is ook de toegevoegde vraag of men verwacht er in de toekomst meer of minder gebruik van te maken. De resultaten in een staatje:
De uitleg van de cijfers in de kolommen is:
1. Het percentage van de internetpopulatie dat deze social media website kent. (geholpen naamsbekendheid)
2. Het percentage van de internetpopulatie dat zegt een profiel / lidmaatschap bij deze social media website te hebben.
3. Het percentage van de internetpopulatie dat zegt deze social media website in de afgelopen maand te hebben gebruikt.
4. Aantal actieve gebruikers van deze social media website vermenigvuldigt met hun gemiddelde gebruiksintensiteit (uren per maand)
5. Het percentage van de huidige gebruikers dat verwacht in het komende jaar meer of minder gebruik te maken van deze social media website.
Volgens STIR is de internetpopulatie inmiddels ruim 11 miljoen groot, dus zit Hyves maandelijks op ruim 5,5 miljoen gebruikers die samen bijna 14 miljoen krabbelen. Dat is 2,5 uur per maand per gebruiker. Ik moet zeggen, dat valt me nog mee. Dat is 5 minuten per dag. De gebruikersgroep van Facebook is met 19% een stuk kleiner, maar ze zijn wel een minuut langer per dag actief op het gezichtenboek.
De sterkste groei is te verwachten bij Twitter en LinkedIn. Potentiƫle dalers zijn Hyves, MySpace en Netlog.
In het onderzoek is ook gekeken naar de tijd die men besteedt aan online messaging. Dit blijkt aanzienlijk hoger te liggen dan bij social media. Uit het onderzoek blijkt dat men MSN Messenger (26 uur), Google Talk (20 uur) en Ebuddy (11 uur) het meest intensief gebruikt.
De voornaamste reden om social media te gebruiken is om contact te onderhouden met vrienden en familie (74%), als aangenaam tijdverdrijf (45%) en het delen van een hobby of interesse (24%). Daarnaast geeft 15% aan het te gebruiken om nieuwe mensen te ontmoeten.
Van de respondenten is 61% het oneens met de stelling dat je door het gebruik van sociale media minder ‘echt’ contact met mensen hebt (neutraal 25%, eens 14%). Ook vinden veel Nederlanders (47%) niet dat met virtuele ontmoetingen afstanden tussen mensen worden vergroot (neutraal 30%, eens 23%).
Ik vroeg mij af onder wat voor categorie respondenten dit onderzoek is uitgevoerd? Respondenten tussen een bepaalde leeftijd/sector o.i.d?
@Marleen goeie vraag. vooralsnog ben ik er vanuit gegaan dat dat onder een representieve groep Nederlanders van 13 jaar of ouder is geweest, maar kan zo maar een andere groep zijn. heb je al bij Multiscope geïnformeerd?
@Peter: Nee nog niet bij Multiscope geinformeerd, dacht misschien weten jullie het. Het is bruikbare informatie voor mijn afstudeeronderzoek, maar die is vooral gericht op starters. Ik zal eens informeren bij Multiscope, bedankt!