Sinds kort is Ngage media actief op de Nederlandse mediamarkt. Het nieuwe bureau, opgericht door ex-CBS-ers Xavier Tilman en Stan Thijsen, richt zich volledig op Digital Out of Home Media. Ngage media heeft zelf geen media of schermen in bezit, maar heeft contracten met exploitanten die een deel van de inventory openstellen voor Ngage media. Het resultaat is een bonte voorraad van digitale out of home exposure die simpel is samengevat in een hippe planningstool. Met een aantal simpele klikken op budget, periode, doelgroep, regio en soorten locaties krijg je snel een overzicht van het aantal te realiseren GRP’s voor jouw campagne. Op die manier schept Ngage media orde in de chaos. De toch al zo versnipperde markt van digitale OOH-media wordt met deze tool mooi in kaart gebracht.
Op Nabbnet staan de eerste recensies over Ngage media en de plannigstool. Aart Kok van Media Buying Services: “De boekingstool is een perfecte toevoeging op onze Outdoor Navigator en maakt het Outdoor landschap daarmee nog transparanter. De adverteerders zullen hier maximaal van gaan profiteren.” Bas van den Hoogen van Posterscope: “Daar waar we voorheen veel tijd kwijt waren met het uitzetten en bewaken van ingeplande Digital Out of Home campagnes kunnen we nu vertrouwen op een partner die dat hele stuk voor ons overneemt.”
De tool lijkt een beetje op de bereiksversterker van Cebuco, maar is in mijn ogen geavanceerder. Het is fijnmaziger en flexibeler qua opzet. Ik denk een belangrijke doorbraak in het aanbieden van deze vorm van OOH-producten in de Nederlandse markt. Oké, we moeten het voorlopig nog doen met bruto bereik en GRP’s, maar daar komen we al een heel eind mee in dit onontgonnen gebied. Netto bereik volgt vanzelf.