BBC De Media en Reclame Bank is per 1 januari 2005 gestart met de registratie van de bruto mediabestedingen op teletext. De registratie van teletext maakt vergelijking met andere mediumtypen mogelijk, vergroot de exposure van exploitanten en biedt inzicht in de complete mediamix en het mediabudget van adverteerders.
De registratie kwam tot stand in nauwe samenwerking met IP Interactief (RTL4, RTL5 en Yorin), SBS Text (SBS6, Net5 en Veronica) en MaXe (MTV, TMF en Nickelodeon). Door de samenwerking met deze partijen worden de bestedingen van vrijwel het gehele mediumtype teletext in kaart gebracht. Ofschoon het nog niet bekend is om hoeveel budget het gaat zal het zeker in de miljoenen euro’s lopen. Vooral reisadverteerders maken gebruik van teletext omdat zij zelf ‘realtime’ hun vliegstoelen op teletext hebben staan.
De STER ontbreekt in de registratie omdat op teletekst (NL 1,2 en 3) niet geadverteerd kan worden.
Bron: BBC De Media en Reclame Bank