Gisteravond zijn in de Beurs van Berlage twaalf AMMA’s (soort Gouden Kalf voor de media- en reclamemarkt) uitgereikt in het thema ´AMMA en Vogue, Mediacatwalk 2009´. De AMMA voor Beste Media-/Middelenstrategie ging naar Mediacom voor de campagne Pak de Polo. De jury vond het een ‘interessante en inspirerende case, die er duidelijk bovenuit stak’. De AMMA voor Beste Interactieve Mediastrategie ging naar een reclamebureau, DDB, voor de interactieve campagne ‘Even Apeldoorn Bellen Live’. DDB voegde een nieuwe, interactieve dimensie toe door mensen de kans te bieden zelf een rol te spelen in Even Apeldoorn bellen-situaties.
Procter & Gamble werd uitgeroepen tot Media-adverteerder van het jaar. Niet omdat het zo’n sexy imago heeft, maar vanwege het geloof in een langere termijn media-aanpak, gebaseerd op onderzoek en samenwerkingsverbanden.
JCDecaux werd net als in 2004, 2007 en 2008 uitgeroepen tot Exploitant van het jaar. Bijzonder was het feit dat Marlène Wickel van bioscoopreclame-exploitant Jean Mineur voor de vierde de Carl Lipp-prijs in ontvangst nemen. Ze won eerder in 2000, 2006 en 2007.
Mindshare is bij de 9e editie van de Annual Masters of Media Awards uitgeroepen tot Mediabureau van het Jaar. Het is voor het eerst dat een mediabureau deze prestigieuze prijs voor de 2e keer wint (eerder in 2005). De jury vond dat Mindshare ´de kwetsbaarheid van haar ‘oude model’ heeft erkend en zich heeft vernieuwd´. Initiative en BrandConnection waren de andere genomineerde bureaus.
De totale lijst van de AMMA winnaars ziet er als volgt uit:
Beste Media-/Middelen Strategie
Pak de Polo – Mediacom
Beste Single Mediastrategie
OLA IJstijd – MTV Networks, Mindshare
Beste Interactieve Mediastrategie
Even Apeldoorn bellen Live – DDB
Beste Media Stunt
Alle flitspalen ingepakt – Go Fast!
Beste Media Innovatie
TMF Clubcam
Mediabureau van het Jaar
Mindshare
Media-adverteerder van het Jaar
Procter & Gamble
Exploitant van het jaar
JCDecaux
Hans du Chatinier-prijs voor professionals
Social Media Research – RTL Nederland, Insites Consulting
Hans du Chatinier-prijs voor studenten
Yory Wollerich – Rijksuniversiteit Groningen
Carl Lipp-prijs
Marlène Wickel – Jean Mineur
YIM Mediatalent van het jaar
Nick van der Voorst – digiloque