Een paar weken geleden publiceerde SPOT haar eigen tijdsbestedings-onderzoek. Daarbij ging de focus vooral richting mediaconsumptie, maar zo’n onderzoek is veel rijker. De respondenten meten namelijk ook aangeven of zij buitenshuis zijn en wat ze daar dan allemaal uitspoken. Als je de gegevens van 2006, 2008 en 2010 naast elkaar legt zie je dat we steeds meer vaker onderweg zijn. In het onderzoek uit 2006 waren de cijfers respectievelijk 64% onderweg en 55 minuten buitenshuis, in 2008 was dat 68% onderweg en 64 minuten buitenshuis. Recent werd door SPOT 71% en 70 minuten buitenshuis gerapporteerd. In totaal is dat een toename van ruim 40% ten opzichte van 2006. ‘So what’ zult u denken, maar het zijn toch belangrijke gegevens.
Op dit moment wordt een omvangrijk onderzoek gedaan naar het bereik van buitenreclame in Nederland en één van de belangrijke aspecten daarin is het verplaatsingsgedrag van de Nederlander. Hoe meer we ons buitenshuis verplaatsen hoe groter de kans op een contact met een buitenreclame-object zoals een abri, billboard, mast of driehoeksbord. In het onderzoek worden naast verplaatsingen ook verkeerstellingen gebruikt om de verkeersstromen langs alle objecten te kunnen berekenen. En voor elk object geldt dat deze wordt geclassificeerd zodat een zichtkans berekend kan worden. Dit is een zeer complex onderzoek dat wordt uitgevoerd door Simon Cooper (UK) in opdracht van de buitenreclame-exploitanten in Nederland, de BVA en het PMA. De deelnemende exploitanten zijn CBS Outdoor, JCDecaux, Hillenaar, Interbest, Brouwer & Partners, Bizon, Centercom, MMD Media, OVMedia en VanPuffelen.
De resultaten van het onderzoek zullen in de loop van het jaar gepresenteerd worden aan de markt.