• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Teletekst blijft populair

Door Peter Wiegman 
op 31 augustus 2010 

Teletekst zie ik nog altijd als de moeder der interactieve media met een bijna niet te evenaren eenvoud en snelheid. Ook in het huidige e-tijdperk is het gebruik van dit medium nog steeds skyhigh. RTL publiceerde deze week een gebruikersonderzoek en kwam met de volgende feiten: 86% maakt gebruik van teletekst en 34% van de online Nederlanders kijkt teletekst via internet. Het tijdvak 18-24 uur geldt als prime time voor teletekst via TV, maar dat is niet zo gek. Het aantal TV-kijkers is in dat tijdvak veel groter dan overdag. Online teletekst kijken gebeurt meer door de dag heen. Pluspunten van teletekst zijn actueel en overzichtelijk. Het boemeltje onder de interactieve media krijgt dan ook een ruime zeven als waarderingscijfer.


RTL vat het onderzoek als volgt samen:

Teletekst is nog steeds een populaire informatiebron. Uit onderzoek, uitgevoerd door Intomart GfK in opdracht van RTL Nederland en ITV Media, blijkt dat 86% Nederlanders van dertien jaar en ouder* gebruik maken van Teletekst. De belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn:

Teletekst wordt gemiddeld gewaardeerd met het rapportcijfer 7,2.
Teletekst op televisie wordt vooral tussen 18.00 en 24.00 uur bekeken.
Teletekst op internet voor meer verspreid over de dag geraadpleegd.
91% van de ondervraagden vindt Teletekst een actueel medium en 84% vindt Teletekst overzichtelijk.
Voor alle zenders geldt dat de rubrieken ‘Nieuws’, ‘Weer en Verkeer’ en ‘TV Gids’ erg populair zijn.
Bij RTL Nederland scoren daarnaast ‘RTL Boulevard’ en de Sport en de RTL Z-rubrieken bovengemiddeld.
Nog steeds is televisie de meest populaire bron om Teletekst op te raadplegen.
Teletekst op internet wordt door 34% (ook) bekeken.
65% geeft aan dat ze vaak snel op Teletekst kijken, als er wat gebeurt.
Het nieuws over de vliegtuigramp in Libië, de val van het Kabinet en de aswolk uit IJsland, is door veel mensen op Teletekst gezien.

* Het onderzoek is online (CAWI-methode) uitgevoerd onder een representatieve steekproef van de Nederlandse internetpopulatie van 13 jaar en ouder (n=1500).

Channels: Internet Overige mediumtypen Televisie
20.120 x bekeken

Reacties

  1. Karin van der Woude
    31 augustus 2010 om 16:12

    Maar helaas is teletekst erg slecht te bekijken. Of moet ik een brilletje.
    De letters dansen op het scherm. Wellicht heeft het er mee te maken dat ik het beeldscherm van een computer gewend ben, maar van mij mogen de letters kleiner en de achtergrond lichter van kleur. Gewoon zwarte letters op een witte achtergrond als je het mij vraagt. Teletekst mag van mij opgefrist worden!
    Wat mij betreft gewoon uitzenden via het digitale tv kanaal.

  2. Peter W.
    31 augustus 2010 om 19:36

    ‘k Kreeg een vraag over CAWI. Check hier de uitleg. Is zeg maar interviewen met behulp van internet.

  3. Maikel
    12 september 2010 om 17:38

    Veel mensen die frequent teletekst bekijken hebben m.i. niets of heel weinig met internet. Ik twijfel dan ook aan de betrouwbaarheid dit onderzoek, aangezien de gekozen populatie van deelnemers wellicht niet representatief is.

  4. Edwin Waelbers
    7 februari 2011 om 10:51

    Maikel,

    Ik leef in het internet en toch kijk ik nog regelmatig naar teletekst.

    Waarom? Betrouwbaarheid en ze zijn dikwijls de eerste met nieuwsfeiten. En dan is er nog de manier van consumeren: achter de computer zit ik aan een bureau, tv kijken doe ik liggend in de sofa.

    Alhoewel anekdotisch, valt het in mijn vriendenkring op dat vooral 30 plussers nog regelmatig teletekst kijken. Mensen onder de 30 jaar doen het een stuk minder en sommige weten niet eens dat teletekst bestaat.

    Het suggereert dat er dus ook een zekere gewoonte meespeelt.

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close