• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Bioscoopbezoek naar 28 mln in 2010

Door Peter Wiegman 
op 4 januari 2011 

Vandaag zijn de bezoekcijfers van de bioscoopbranche over 2010 bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat het aantal bezoekers weer is gestegen ten opzichte van een jaar geleden. In 2010 telde de Nederlandse bioscoopmarkt totaal 28 miljoen bezoekers. Vorig jaar was de markt goed voor 27,2 miljoen bezoekers. Volgens de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten, de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs en de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten evenaart 2010 het bezoekersaantal van 1978. Voor de jongeren onder ons, toen zagen we o.a. Grease en Saturday Night Fever. De best bezochte film in 2010 was Avatar met 1,2 miljoen bezoekers. Op de tweede plaats vinden we Harry Potter and The Deathly Hallows, gevolgd door Alice in Wonderland, Inception en New Kids Turbo. Deze laatste is de best bekeken Nederlandse film met 727.000 bezoekers.

Channels: Overige mediumtypen
8.968 x bekeken

Reacties

  1. Michel Wesseling
    14 februari 2011 om 12:34

    Goed om te zien dat de bezoekersaantallen gestegen zijn. Ik ben erg benieuwd naar de aantallen bezoekers in de filmhuizen: zijn die van 2009 naar 2010 ook gestegen?

  2. Edwin
    8 maart 2011 om 20:13

    Reactie op vorige reactie: met alle respect, maar waarom is dat per definitie goed? Ik snap je punt (denk ik): het is goed dat mensen (willen) betalen voor het zien van een film.
    Los van de explosieve toename van (illegale) filmdownloads, mag je niet vergeten dat ‘de filmindustrie’ niet bepaald veel bioscoopwaardige films meer uitbrengt. Wellicht dat de hernieuwde interesse in (het uitbrengen van) 3D-films een grote oorzaak is van de gestegen bioscoopbezoeken. Denk bijvoorbeeld aan Avatar, die eind 2009 uitkwam.
    Aan de andere kant, de grootste kijkcijferhits was toch New Kids Turbo. Niet bepaald een een film die je per se in de bioscoop ‘moet’ hebben gezien…

    Hoe dan ook: als ik puur naar mezelf kijk, komt er veel te weinig in de bioscoop waarvan het daadwerkelijk van toegevoegde waarde is om het in de bioscoop te zien..

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close