Het gebeurt niet vaak dat details van een lopende tender naar buiten komen, maar vandaag kunnen we in de nieuwsbrief van Adformatie meekijken in het huidige proces van de radiotender. Daar is vanaf 1 september de tender voor het nieuwe luisteronderzoek voor 2012-2015 gelanceerd en op dit moment bevindt die tender zich in een voorstelfase. Hierbij zouden alleen Intomart GfK en De Vos en Jansen een voorstel hebben ingediend, zo blijkt uit het bericht van vandaag. Het bericht is gebaseerd op een bijeenkomst vorige week donderdag, waarin de voorstellen zijn gepresenteerd aan de leden van het nieuwe JIC Radio Luisteronderzoek (NPO, BVA, PMA en RAB). Beide bureaus hebben een voorstel gedaan waarin de dagboekmethode centraal staat, maar Intomart GfK heeft ook nog alternatieven aangeboden.
Eén van die alternatieven is het zogeheten Full Electronic Panel, waarbij gemeten wordt met elektronische meters, die respondenten bij zich moeten dragen. Een dure methode die bovendien als nadeel heeft dat de grotere stations waarschijnlijk luisteraandeel moeten inleveren ten koste van de kleinere stations. Het tweede alternatief van Intomart is een mengvorm, waarbij dagboek en elektronische meter samen worden ingezet. Deze hybride vorm kent slechts 325 respondenten met een elektronische meter.
Volgens Adformatie worden er gedurende het tenderproces geen uitspraken gedaan, maar bezoekers van de genoemde sessie zouden bovenstaande scenario’s bevestigd hebben. Bovendien zou het zo zijn dat BVA/PMA wel ‘oren’ hebben naar het elektronisch meten, maar de grotere stations (lees: financiers van het onderzoek) willen meer vasthouden aan de huidige dagboekmethode. Dat is voor hen een betere garantie voor het behoud van het luisteraandeel. De dagboekmethode werkt namelijk in het voordeel van de grotere merken in radioland, aangezien zij afhankelijk zijn van het geheugen van de respondenten.
Volgende week komt de technische commissie van het nieuwe JIC met een eerste aanbeveling.